Ως Ένωση Πολιτών για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ θεωρούμε ότι η πρωτοβουλία του Ιδρύματος Μποδοσάκη για την εκπόνηση ενός Σχεδίου Δράσης για την ΚτΠ είναι αξιοσημείωτη, άκρως επίκαιρη και ενδιαφέρουσα. Συμφωνούμε με τις περισσότερες προτάσεις που διατυπώνονται στο Κείμενο Διαβούλευσης. Πριν αναφερθούμε στις δικές μας συμπληρωματικές προτάσεις, λίγα λόγια για της Ένωσης Πολιτών για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ εν είδει μιας αυτοαξιολόγησης κοινωνικού αντικτύπου (self assessment social impact) στη βάση των 30 χρόνων δράσης της Ένωσης, από το έτος ίδρυσης της το 1995, μέχρι και σήμερα. Άλλωστε, όπως σωστά αναφέρεται στο κείμενο, κάτι τέτοιο αποτελεί τον ουσιαστικό δρόμο για την επανάκτηση και διεύρυνση της εμπιστοσύνης της κοινωνίας και των ενεργών πολιτών προς την ΚτΠ, που σήμερα δυστυχώς βρίσκεται σε ένα απίστευτα χαμηλό επίπεδο στην Ελλάδα. Επιγραμματικά, οι συμπληρωματικές προτάσεις αφορούν:
1. Συνταγματική Κατοχύρωση της Κοινωνίας των Πολιτών
2. Συλλογική Εκπροσώπηση ΚτΠ και Ηλεκτρονική Ψηφοφορία
3. Ορατότητα της ΚτΠ, 3α. Κοινωνικά μηνύματα ΕΣΡ, 3β. Ιδιαίτερος ρόλος της ΕΡΤ, 3γ. Σχέσεις με Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ) και τα ΑΕΙ
4. Ψηφιακή ΚτΠ
Ιδιαίτερη συνεισφορά της Ένωσης Πολιτών για την Παρέμβαση (1995-2024) στον
Ελληνικό και Ευρωπαϊκό Δημόσιο Χώρο
Η Ένωση Πολιτών για την Παρέμβαση, ένα μη κερδοσκοπικό, μη κομματικό, ανεξάρτητο σωματείο πολιτών με στόχο την ενδυνάμωση της κοινωνίας πολιτών στην Ελλάδα και την Ευρώπη ιδρύθηκε το 1995 και αποτελεί μία από τις μακροβιότερες οργανώσεις πολιτών με συνεχή λειτουργία στην Ελλάδα. Πρώτος Πρόεδρος της ΕπΠ ήταν ο Λουκάς Τσούκαλης και από το 1999 ο Νίκος Μουζέλης, με Αντιπρόεδρο τον Περικλή Βασιλόπουλο. Οι δύο πρώτοι Συνήγοροι του Πολίτη, Νικηφόρος Διαμαντούρος και Γιώργος Καμίνης ήταν μέλη της ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ. Οι κεντρικοί άξονες δραστηριοποίησης της ΕπΠ ήταν οι εξής: Ενεργοί Πολίτες – Ενδυνάμωση Κοινωνίας Πολιτών, Καλή Διακυβέρνηση, Δημόσιο Συμφέρον, Δικαιώματα για όλους. Ενεργός Πολιτειότητα (Ιδιότητα του Πολίτη, citizenship) και Πολιτοκεντρική Δημόσια Διοίκηση / Κράτος, σε Ελλάδα και Ε.Ε. είναι το κρίσιμο Δίπολο για την Καλή Διακυβέρνηση όλων των σύγχρονων πλουραλιστικών δημοκρατιών.
1. Η Ένωση Πολιτών για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ εισήγαγε και κατοχύρωσε στο δημόσιο διάλογο της χώρας την έννοια “Κοινωνία πολιτών” ιδωμένη από την επιστημονική της πλευρά στο χώρο της σύγχρονης Κοινωνιολογίας και της Πολιτικής Επιστήμης. Εξέδωσε 15 τεύχη του περιοδικού “Κοινωνία Πολιτών”, πραγματοποίησε 35 εκδηλώσεις και συνέδρια, προσκάλεσε πανεπιστημιακούς από όλο το κόσμο και τα τελευταία 20 χρόνια διατηρεί εβδομαδιαίο newsletter που αποστέλλεται σε 3.500 παραλήπτες. Παράλληλα, η Ένωση Πολιτών για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ήταν μέλος της οργάνωσης COCOS του ΟΗΕ, συμμετείχε στο Civil Society Forum της Ε.Ε. και είχε συνεργασία με το τμήμα του GlobalCivilSocietyStudiesτου LondonSchoolofEconomics, ενώ πήρε μέρος σε πάνω από δέκα διεθνή συνέδρια για την Global Civil Society.
Η έννοια της Κοινωνίας Πολιτών αντιστοιχεί στον ενδιάμεσο χώρο ανάμεσα ή δίπλα από το χώρο του Κράτους και της ιδιωτικής οικονομίας - Αγοράς, περιλαμβάνοντας ένα πολυπληθές σύνολο σωματείων, συλλογικοτήτων, ιδρυμάτων, φορέων εθελοντισμού, συλλόγων, που έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό το μη κερδοσκοπικό - μη κομματικό χαρακτήρα στη δράση τους. Όλες οι σύγχρονες πολυεπίπεδες κοινωνίες της Ύστερης Νεωτερικότητας περιλαμβάνουν αυτούς τους 3 τομείς: Το Κράτος/ δημόσιο, την Αγορά και τον τρίτο κοινωνικό τομέα. Παρότι η έννοια και η πρακτική της κοινωνίας πολιτών γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη μετά το 1990, σήμερα αναφέρεται ελάχιστα στο δημόσιο λόγο, αν και υπάρχουν και λειτουργούν πάνω από 3.000 μη κερδοσκοπικές οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών. Ακόμα χειρότερα, όταν αναφέρεται ως έννοια, αναδεικνύονται μερικές περιθωριακές περιπτώσεις που δεν εκπροσωπούν σε καμία περίπτωση τη μεγάλη συνεισφορά του τρίτου τομέα και της κοινωνίας πολιτών στην ελληνική κοινωνία.
2. Η Ένωση Πολιτών για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ συνέβαλε καθοριστικά στην ίδρυση και λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Συνήγορος του Πολίτη, το 1997. Η δημιουργία του Συνηγόρου του Πολίτη ήταν άλλωστε ένας από τους βασικούς λόγους ίδρυσης της Παρέμβασης. Όπως προαναφέρθηκε, οι δύο πρώτοι Συνήγοροι του Πολίτη, Νικηφόρος Διαμαντούρος και Γιώργος Καμίνης ήταν μέλη της Παρέμβασης. Ο θεσμός των Ανεξάρτητων Αρχών, που στις βασικές του γραμμές προέρχεται και από την Ευρωπαϊκή Κοινοτική Νομοθεσία ήταν, μαζί με την ενδυνάμωση της κοινωνίας πολιτών, το κεντρικό σημείο θεσμικής συγκρότησης που πρόβαλε η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ από την ίδρυση της. Για αυτό, εκτός από την ίδρυση του Συνηγόρου του Πολίτη, υποστήριξε σθεναρά την ανεξάρτητη λειτουργία του ΕΣΡ, τη δημιουργία της Ανεξάρτητης Αρχής για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων, την Αρχή Απορρήτου των Επικοινωνιών, το ΑΣΕΠ αλλά και την ανάγκη της Ανεξάρτητης, μη κομματικής/ κυβερνητικής λειτουργίας της ΕΡΤ ως ένα κρίσιμο όργανο για τον δημοκρατικό εκσυγχρονισμό της ελληνικής δημοκρατίας και κοινωνίας.
3. Ο χαρακτήρας της ΕτΠ, ως ανεξάρτητο σωματείο ενεργών πολιτών, ήταν και είναι Υπερκομματικός και τα μέλη / φίλοι της προέρχονται από όλες τις εκδοχές του συνταγματικού δημοκρατικού πεδίου. Στόχος της ήταν και είναι η πολιτική συναίνεση μέσα από έναν ουσιαστικό δημόσιο διάλογο για την Καλή Διακυβέρνηση στα βασικά ζητήματα της χώρας. Είναι ο μόνος τρόπος για την ανατροπή του πολιτικού διχασμού που στην Ελλάδα έχει μοναδικό σκοπό την αποκλειστική λαφυραγώγηση του κράτους, δια μέσου της κομματικοκρατίας που κυριάρχησε στην Ελλάδα, ειδικά μετά το 1990. Η Ένωση Πολιτών για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ είναι υπέρ μίας λειτουργικής και αποδοτικής κομματικής δημοκρατίας με κοινοβουλευτικά χαρακτηριστικά που συμπληρώνεται όμως από τα αναγκαία αντίβαρα εξισορρόπησης (Ανεξάρτητες Αρχές, Ελευθερία του Τύπου και κυρίως ισχυρή Κοινωνία Πολιτών). Την ίδια στιγμή είναι κάθετα αντίθετη απέναντι στην κομματικοκρατία που έπαιξε σημαντικό ρόλο στη χρεοκοπία της χώρας. Παρότι η συντριπτική πλειονότητα των οργανώσεων της ΚτΠ (ΟΚοιΠ) ασχολείται με συγκεκριμένα θέματα κοινωνικού και δημοσίου ενδιαφέροντος, θεωρούμε ότι η προώθηση της Καλής Διακυβέρνησης και της σωστής λειτουργίας των θεσμών και των Ανεξάρτητων Αρχών αποτελεί τον πυρήνα της ΚτΠ που κινητοποιεί τη συμμετοχή των ενεργών πολιτών σε όλα τα πεδία της κοινωνικής και δημόσιας ζωής, πλαισιώνοντας σωστά τους επιμέρους χώρους δράσης των ΟΚοιΠ (περιβάλλον, ισότητα φύλων, υποστήριξη ευάλωτων ομάδων/ φιλανθρωπική δράση, πολιτισμός για όλους). Το ελλιποβαρές κοινωνικό αποτύπωμα της ΚτΠ στην ελληνική κοινωνία, παρόλο το πολυεπίπεδο κοινωφελές έργο της, οφείλεται κυρίως στην υπολειτουργία των Θεσμών Διαβούλευσης της Πολιτείας και στη γενική αποικιοποιίηση όλων των χώρων από τα εκάστοτε κυβερνητικά πολιτικά κόμματα, που τελικά αποδυναμώνουν την αποτελεσματικότητα του ίδιου του κράτους που διαχειρίζονται ως κυβερνήσεις (κραυγαλέες αποδείξεις είναι τα Τέμπη, το Μάτι – πυρκαγιές, πλημμύρες, συστηματική υποβάθμιση Ανεξάρτητων Αρχών. Έτσι στην Ελλάδα έχουμε ένα αδύναμο πρακτικά κράτος που μόνο επιφανειακά έχει υπερτροφικό χαρακτήρα, και μία εξίσου αδύναμη Κοινωνία Πολιτών. Στόχος για τον 21ο αιώνα θα πρέπει να είναι ένα ισχυρό, Πολιτοκεντρικό ψηφιακό κράτος, με μία εξίσου ισχυρή ΚτΠ. Αυτά τα δύο πάνε κανονικά μαζί και αποτελούν το απαραίτητο δίπολο στις σύγχρονες δημοκρατίες.
4. Η Ένωση Πολιτών για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ πίστευε και πιστεύει ότι πρέπει να εφεύρουμε ως δημοκρατία νέους συμμετοχικούς θεσμούς, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, που θα συμπληρώνουν και θα αναζωογονούν το παραδοσιακό κοινοβουλευτικό σύστημα στα επιμέρους κράτη-μέλη και στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα διακυβέρνησης σε επίπεδο Ε.Ε. Στην κατεύθυνση αυτή υποστήριξε την καινοτομική πρωτοβουλία για τα Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου της ΕΡΤ (Citizens Assembly), τη γενίκευση της Στρατηγικής Βιωσιμότητας και Εταιρικής και Κοινωνικής Ευθύνης στον εταιρικό και δημόσιο τομέα, τη διεύρυνση της λογικής των δικαιωμάτων για όλους (ΑμεΑ, ΛΟΑΤΚΙ) με τους αντίστοιχους θεσμούς κατοχύρωσης τους. Επίσης, την ανάπτυξη των κοινωνικών νεοφυών επιχειρήσεων στο πλαίσιο της κοινωνικής οικονομίας (σε αντιστοιχία με την προώθηση των τεχνολογικών start-ups), αξιοποιώντας για αυτό την ερευνητική προσπάθεια των ελληνικών ΑΕΙ - Ερευνητικών Ινστιτούτων και των Ελλήνων της Διασποράς.
Συμπληρωματικές προτάσεις στο κείμενο Διαβούλευσης
1. Συνταγματική Κατοχύρωση ΚτΠ: Με την ευκαιρία της αναμενόμενης Συνταγματικής Αναθεώρησης που ανήγγειλε πρόσφατα και ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, προτείνουμε τη διατύπωση πρότασης συνταγματικής κατοχύρωσης του ιδιαίτερου ρόλου της ΚτΠ, έχοντας ως πρότυπο το Άρθρο 15 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ε.Ε. Η Ένωση Πολιτών για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ είχε συζητήσει και προωθήσει το θέμα μέσα από δύο εκδηλώσεις στις αναθεωρήσεις του Συντάγματος του 2001 και 2008 και παρότι υπήρξαν μερικές πρώτες θετικές αντιδράσεις εκ μέρους των σημαντικότερων πολιτικών κομμάτων, τελικά δεν εντάχθηκε στα υπό συζήτηση και ψήφιση άρθρα του Συντάγματος. Στην προαναφερόμενη πρόταση καλό θα ήταν να περιλαμβάνεται και πρόβλεψη για τη λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής τύπου CharityCommissionforEnglandandWales, ή ακόμα καλύτερα η ανάληψη της εποπτικής αρμοδιότητας της ΚτΠ από τη συνταγματικά κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή του Συνηγόρου του Πολίτη. Με τον διορισμό ενός επιπλέον βοηθού του στο και την αντίστοιχη αύξηση της χρηματοδότησης του θεσμού. Η προβλεπόμενη από το Νόμο 4873/2021 εσωτερική Διεύθυνση ΟΚοιΠ - Κοινωφελών Φορέων στο Υπουργείο Εσωτερικών, με δεδομένη την παθολογία της συνεχούς κομματικής- κυβερνητικής παρέμβασης σε όλα τα πεδία, δεν καλύπτει σε καμία περίπτωση την ανάγκη δημόσιας ρύθμισης και αμερόληπτης εποπτείας απέναντι στην ΚτΠ διαιωνίζοντας έτσι την αμοιβαία καχυποψία Κράτους και ΚτΠ.
2. Συλλογική Εκπροσώπηση ΚτΠ: Η ανεξάρτητη συγκρότηση δευτεροβάθμιων- τριτοβάθμιων οργάνων κατά τομείς-περιοχές της ΚτΠ με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων ψηφοφορίας και διαλόγου (με -ει δυνατόν- δωρεάν παραχώρηση του συστήματος Δίας του Δημόσιου Οργανισμού ΕΔΥΤΕ - gr.net, που χρησιμοποιούν ήδη ασφαλιστικοί οργανισμοί, σωματεία και ΑΕΙ) θα συντελέσει καθοριστικά στην εφαρμογή της συμμετοχής της ΚτΠ στις Δημόσιες Διαβουλεύσεις των Υπουργείων, στην προώθηση της αυτορρύθμισης και την καινοτόμο ώθηση της Συμμετοχικής Δημοκρατίας που βρίσκεται στο κέντρο της φιλοσοφίας δράσης όλων των μορφών της Κοινωνίας Πολιτών. Η αναβάθμιση της συλλογικής εκπροσώπησης θα διευκολύνει επίσης την συμμετοχής της ελληνικής ΚτΠ στα αντίστοιχα φόρα της Ε.Ε., ΟΗΕ, UNESCO. Είναι επίσης αυτονόητο ότι θα βοηθήσει σημαντικά και το δημόσιο διάλογο στο εσωτερικό της χώρας.
3. Ορατότητα - Επικοινωνία - Θεσμικός διάλογος με Πολιτικά Κόμματα και Κοινωνικούς Εταίρους: Φαντάζει πραγματικά εξωπραγματικό το γεγονός ότι στην πρόσφατη έρευνα εμπιστοσύνης στους θεσμούς της διαΝΕΟσις, οι ΜΚΟ βρίσκονται κυριολεκτικά τελευταίες στον δείκτη εμπιστοσύνης του κοινού και των πολιτών. Αν αυτό μπορεί να είναι εν μέρει εξηγήσιμο από μερικά λυπηρά φαινόμενα ιδιοτελούς χρήσης του Εθελοντισμού και της Φιλανθρωπικής δράσης, είναι δύσκολα εξηγήσιμο το γεγονός ότι η έννοια και η πρακτική της ΚτΠ που τα τελευταία 30 χρόνια συνετέλεσε καθοριστικά στη δημιουργία 700 σχετικά οργανωμένων ΜΚΟ κάθε μορφής και 3χιλ. μικρών - άτυπων πρωτοβουλιών και συλλογικοτήτων, να μην αναφέρεται ΟΥΤΕ μια φορά στα δέκα τουλάχιστον Αφιερώματα για τα 50 Χρόνια της Μεταπολίτευσης που κυκλοφόρησαν πρόσφατα στον γραπτό τύπο. Αυτό το γεγονός πρέπει να σημάνει συναγερμό σε όλες/ους που έχουν πιστέψει και ασχολούνται με την ΚτΠ ως μέσο συμμετοχής και ενδυνάμωσης των ενεργών πολιτών, όπως και της Καλής Διακυβέρνησης σε μία σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνία. Για αυτό ακριβώς το λόγο αποκτά ιδιαίτερη σημασία και επικαιρότητα η παρούσα πρωτοβουλία του Ιδρύματος Μποδοσάκη για ένα Σχέδιο Δράσης για την ΚτΠ. Ακολουθούν 3 επιμέρους προτάσεις που μπορεί να συνεισφέρουν άμεσα στην αναβάθμιση του κύρους, την ορθολογική ορατότητα της ΚτΠ και την ανατροπή του αναιτιολόγητου πέπλου δυσφήμισης που προσωρινά καλύπτει τις κοινωνικά επωφελείς δράσεις της ΚτΠ.
3α. Κοινωνικά μηνύματα ΕΣΡ: Η οργανωμένη αξιοποίηση των κοινωνικών μηνυμάτων που εγκρίνονται από το ΕΣΡ και παίζονται για διάστημα 3 μηνών σε όλους τους ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς - αν και τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια τα μεταδίδουν συνήθως τις πολύ βραδινές ώρες - είναι πολύ σημαντική και αποτελεί όντως διεθνώς καλή πρακτική. Αποδεικνύει ότι μπορούν να γίνουν σωστά πράγματα και στην Ελλάδα.
3β. Ο ιδιαίτερος ρόλος της ΕΡΤ: Ιδιαίτερη σημασία έχει η ενεργοποίηση και αξιοποίηση της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης, που χρηματοδοτείται από το ανταποδοτικό τέλος των 36 ευρώ ετησίων, που πληρώνουν όλοι οι Έλληνες πολίτες, και η οποία έχει υποχρέωση για την ανάπτυξη του δημόσιου διαλόγου με τη συμμετοχή των ενεργών πολιτών. Η ΕΡΤ, στη βάση του Καταστατικού της Χάρτη, έχει από το 2006 ειδική στρατηγική Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, με ανάλογο τμήμα (Κέντρο Επικοινωνίας Ενημέρωσης Πολιτών - ΚΕΕΠ), το οποίο συνδέεται απευθείας με το Διοικητικό Συμβούλιο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο. Βασική προτεραιότητα αυτής της στρατηγικής ήταν η συνεργασία με την ΚτΠ, τις ΜΚΟ και τα Ιδρύματα, με στόχο την από κοινού προώθηση του δημοσίου συμφέροντος. Μάλιστα στο Άρθρο 11 του ισχύοντος Ν. 4324/2015 - Ν. 20173/2013 προβλέπεται η συμμετοχή των ΟΚοιΠ στα Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου της ΕΡΤ (ΣΚΕ) με σκοπό τη βελτίωση της ΕΡΤ. Στο ΣΚΕ Αττικής (2015-2018), από τα 110 μέλη του Συμβουλίου (Citizens’ Assembly), οι 55 ήταν κληρωτοί πολίτες, με δημόσια κλήρωση που έγινε στο Κεντρικό Δελτίο της ΕΡΤ1, 30 μέλη ήταν εκπρόσωποι ΟΚοιΠ και άλλων Μη - Κερδοσκοπικών Φορέων και τα υπόλοιπα 25 ήταν εκπρόσωποι Δημόσιων Φορέων. Επρόκειτο για μία καινοτομική πρωτοβουλία κοινής σύμπραξης Δημοσίου-ΚτΠ-Ενεργών Πολιτών, που πήρε έπαινο από την EBU (European Broadcasting Union). Στις 30 συνελεύσεις του οργάνου έγινε ζωντανή αναμετάδοση στο διαδίκτυο, την τηλεόραση (εκπομπή Πολίτες στην ΕΡΤ1) και το ραδιόφωνο. Πολλές από τις προτάσεις που περιέχονται στα 6 πορίσματα των ΣΚΕ της ΕΡΤ προέρχονται από τις ΜΚΟ, μέλη του οργάνου. Δυστυχώς από τον Οκτώβριο 2018 μέχρι και σήμερα, οι Διοικήσεις της ΕΡΤ αδρανοποίησαν το άρθρο 11 και δεν το εφαρμόζουν ως όφειλαν, σύμφωνα με τον Ν. 4324/15, ενώ τα τελευταία 2 χρόνια υποβάθμισαν πλήρως και τη στρατηγική Κοινωνικής Ευθύνης και το ΚΕΕΠ. Ελπίζουμε ότι η νέα Διοίκηση της ΕΡΤ που θα αναλάβει σύντομα την αρμοδιότητα, θα αλλάξει αυτή την αρνητική πορεία σε αυτό το κρίσιμο θέμα για την ΚτΠ, που όλως περιέργως δεν συμβαδίζει με άλλες θετικές πρωτοβουλίες της Δημόσιας Ρ/Τ τα τελευταία 5 χρόνια (Ertflix, Ertnews, Echo.gr, Κοινωνικά Μηνύματα). Πιστεύουμε ότι η ΚτΠ και οι ΜΚΟ πρέπει να διεκδικήσουν σθεναρά την επανενεργοποίηση της ΕΡΤ σε αυτόν τον κρίσιμο για την κοινωνία τομέα.
3γ. Συλλογική εκπροσώπηση της ΚτΠ σε εθνικό και τοπικό επίπεδο θα συνεισφέρει και στο διάλογο με συγγενείς κοινωνικούς χώρους, οργανώσεις και θεσμούς. Π.χ. με την ΟΚΕ - Οικονομική Κοινωνική Επιτροπή, τμήμα της Ευρωπαϊκής ΟΚΕ, που ασχολείται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο με την ΚτΠ, αλλά και με τους κοινωνικούς εταίρους που συμμετέχουν σε αυτήν. Η συνδιοργάνωση ημερίδων και συνεδρίων με τα Τμήματα Κοινωνιολογίας, Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιων Θεσμών των ΑΕΙ θα επαναφέρει στο δημόσιο διάλογο την παγκόσμια έννοια και πρακτική της ΚτΠ.
4. Ψηφιακή ΚτΠ: Ζώντας σε μία εποχή του Υπερ-διαδικτύου, όπου οι πρακτικές του e-working, e-learning, e-decision making τείνουν να κυριαρχήσουν, το Υπουργείο Εσωτερικών και η αντίστοιχη Διεύθυνση του για τις ΟΚοιΠ - Κοινωφελείς Φορείς, πρέπει να κάνουν τις αντίστοιχες προβλέψεις / ρυθμίσεις για την ευέλικτη και σωστή λειτουργία των διαδικασιών των ΟΚοιΠ (γενικές συνελεύσεις, ΔΣ, δημοσιοποίηση απολογισμών) σε ψηφιακή/ ηλεκτρονική μορφή. Κατ’ ελάχιστον εν έτει 2024 να υπάρχει και αυτή η δυνατότητα που μπορεί να απελευθερώσει πόρους και χρόνο για όλες τις ΟΚοιΠ και να αυξήσει την εμβέλεια των δράσεων τους πολλαπλασιαστικά.