Παρασκευή, 19 Απρίλιος 2024

"Athens Calling" (28.09.2015)

"Athens Calling" (28.09.2015)- Ν.Πασσάς, Μ.Ιακωβίδης, Α.Κρητικός, Α.Δ.Π by Koinoniapoliton on Mixcloud

«Νέο» είναι το γκρέμισμα του «πελατειακού κράτους»

Η κακοδαιμονία της νεοελληνικής κοινωνίας, δηλαδή η αδυναμία της σε όλη την μεταπολεμική περίοδο να εξελιχθεί ομαλά προς μία κατάσταση ευταξίας, ευνομίας και λειτουργικού ορθολογισμού, μορφοποιείται και εκδηλώνεται με ένα κυρίως φαινόμενο: την ύπαρξη του «πελατειακού κράτους» –πηγή και αιτία ιδεολογικής ευτέλειας, θεσμικών αναταράξεων, κοινωνικής ανισότητας και οικονομικής αστάθειας και καχεξίας.

Κύριο χαρακτηριστικό του «πελατειακού κράτους» είναι ότι οι εκάστοτε κάτοχοι και νομείς του καρπούνται, διαχειρίζονται και διανέμουν «πολιτική πρόσοδο», δηλαδή σημαντικές ροές εισοδημάτων οι οποίες είναι παντελώς αναντίστοιχες με τις πραγματικές παραγωγικές επιδόσεις των αποληπτών τους, είναι όμως ανάλογες των δεσμών που τους συνδέουν με τους νομείς και διαχειριστές της πολιτικής εξουσίας. Είτε παράνομη (υπερτιμολογήσεις, χρηματισμοί) είτε νομότυπη (φόροι υπέρ τρίτων, εγγυημένο ποσοστό κέρδους), η «πολιτική πρόσοδος» αφορά στην καταχρηστική μεταφορά κοινωνικών πόρων, μέσω του κρατικού μηχανισμού, σε φίλιες ομάδες «πολιτικών πελατών», χωρίς κάτι τέτοιο να υπαγορεύεται από τους κανόνες της οικονομικής αποτελεσματικότητας ή από τις επιταγές της κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης.

Τα μερίδια της «πολιτικής προσόδου» δεν διανέμονται ισομερώς στους τυχερούς «πελάτες» αλλά με λεόντεια μέθοδο, βάσει της άτυπης ιεραρχίας επί της οποίας διαρθρώνονται οι πελατειακές σχέσεις. Και, φυσικά, η ενδημούσα στην ελληνική κοινωνία διαφθορά, όχι μόνο είναι το αναπόφευκτο σύνδρομο της ύπαρξης και διανομής της αλλά, επιπλέον, μοχλεύεται απ' αυτήν.

Το «πελατειακό κράτος», επομένως, υφίσταται προς χάριν της «πολιτικής προσόδου» ενώ αυτή, με τη σειρά της, είναι το υλικό με το οποίο αυτό οικοδομείται, η δύναμη που το κινεί, το οξυγόνο του.

Καθώς οι ιδιότητες του οικοδομικού υλικού μεταφέρονται, ως γνωστόν, στο ίδιο το οικοδόμημα, το «πελατειακό κράτος» αποτελεί μια οικονομικά αναποτελεσματική, κοινωνικά άδικη και διεφθαρμένη εκδοχή κράτους. Ένα τέτοιο τύπο κράτους καταγράφουν για την χώρα μας όλες οι διεθνείς εκθέσεις, ένα τέτοιο τύπο κράτους βιώνουν οι πολίτες.

Πιο σημαντικά, το «πελατειακό κράτος» συνιστά το κύριο όχημα της κοινωνικής, πνευματικής, οικονομικής και ανθρωπολογικής παρακμής της χώρας. Οι δομές που δημιουργεί διαμορφώνουν μια συλλογική συνείδηση η οποία θεωρεί ότι η πρόοδος και η προκοπή δεν εξαρτάται από την σκληρή εργασία και το δημιουργικό μόχθο, αλλά από την κατάλληλη «πολιτική επαφή». Η οπτική και η ερμηνεία της πολιτικής και οικονομικής πραγματικότητας μέσα από ένα τέτοιο διαθλαστικό πρίσμα οδηγεί, όμως, σε κοινωνικά πρότυπα και συμπεριφορές που δεν είναι συμβατές με τις ανάγκες της ύστερης νεωτερικότητας στην οποία, εντούτοις, είμαστε υποχρεωμένοι να ζούμε και τα αγαθά της οποίας επιθυμούμε να απολαμβάνουμε.

Το φαινόμενο του «λαϊκισμού» δημιουργείται και αναπαράγεται μέσα από αυτό το κυριαρχούν στη συλλογική συνείδηση πελατοκεντρικό κοσμοείδωλο, με τους εκάστοτε πολιτικούς δημαγωγούς και καιροσκόπους να αποτελούν τους ιεροφάντες του. Από την ίδια ιδεολογική μήτρα της στρεβλής συνείδησης προκύπτει και η κακοήθης, εξωφρενική ψευδολογία της φαυλοκρατίας, που δεν παραδέχεται κανέναν σοβαρό λόγο για να βρίσκεται σήμερα η Ελλάδα σε κρίση, πέραν της υποτιθέμενης επιβουλής των ξένων «τοκογλύφων».

Ένας λαός, όμως, που πιστεύει και μεγαλώνει τα παιδιά του ώστε και αυτά να πιστεύουν ότι μια κοινωνία προοδεύει όχι εάν οι πολίτες της καταναλώνουν συνετά, εργάζονται δημιουργικά και ζουν εντίμως, αλλά μέσω της επαιτείας προς το εξωτερικό και της αναζήτησης «πολιτικής προσόδου» στο εσωτερικό, είναι λαός που οδηγείται αναπόδραστα στην απώλεια του ελέγχου της χώρας του. Εκεί έχουμε οδηγηθεί σήμερα ως Έλληνες και ως Ελλάδα.

Σε καμιά χώρα του βόρειου ημισφαιρίου, τουλάχιστον, και σίγουρα σε καμιά χώρα της ευρωζώνης δεν συναντάται το φαινόμενο της «πολιτικής προσόδου» στο βαθμό και την έκταση που συναντάται στη χώρα μας. Παρά το ότι ασφαλώς υπάρχουν και εκεί σχέσεις πολιτικής εξυπηρέτησης, αυτές δεν συγκροτούν «πελατειακό κράτος», όπως στα καθ' ημάς. Εδώ, η «πολιτική πρόσοδος» έχει καθιερωθεί σε εθνικό θεσμό. Αρχικά και πανηγυρικά, από την «εθνικόφρονα» παράταξη, μετά τη λήξη του Εμφυλίου. Ακολούθως δε, στη μεταπολίτευση, την εναγκαλίσθηκαν θερμά –αναγνωρίζοντας την σημασία της– και οι υπόλοιπες παρατάξεις, συμπεριλαμβανομένης και της σύμπασας αριστεράς. Έκτοτε, η «πολιτική πρόσοδος» αποτελεί το κατ' εξοχήν έπαθλο της «κατάληψης» του κράτους. Στην πραγματικότητα, όλοι οι πολιτικοί σχηματισμοί έχουν συγκροτηθεί και λειτουργούν στη λογική της διαχείρισης, της διάθεσης ή της ανακατανομής της. Αυτό βέβαια δεν είναι καθόλου παράξενο, διότι πριν και πάνω απ' όλα οι πολιτικοί σχηματισμοί είναι και οι ίδιοι απολήπτες σημαντικού –εμφανούς και αφανούς– όγκου «πολιτικής προσόδου».

Η παρούσα κρίση δεν είναι τίποτε άλλο παρά η σχεδόν νομοτελειακή συνέπεια, αφενός μεν των εξαλλοτήτων του πελατειακού κράτους, οι οποίες οξύνθηκαν στην μεταπολίτευση φτάνοντας σε σημείο παροξυσμού την περίοδο 2005-2009, αφετέρου δε, της επιγενόμενης και συνεχιζόμενης προσπάθειας των φορέων της φαυλοκρατίας για τη διάσωσή του, εν μέσω γενικής κατάρρευσης.

Όμως, η ιδέα ότι υπάρχουν προνόμια που θα μπορούσαν να διασωθούν συνιστά ένα απονενοημένο εγχείρημα, μια φενάκη των ιεροφαντών της πελατοκρατίας, με την οποία δυστυχώς έχει ταυτισθεί σημαντική μερίδα της ελληνικής κοινωνίας, ακόμη δε και τμήματά της τα οποία είτε δεν υπήρξαν ποτέ απολήπτες «πολιτικής προσόδου», είτε υπήρξαν προσωρινά, την εποχή του μεγάλου φαγοποτιού, αλλά τώρα πλέον βρίσκονται ξανά στο περιθώριο.

Η αλήθεια είναι ότι το «πελατειακό κράτος» έχει χρεοκοπήσει οριστικά. Καμία ελπίδα σωτηρίας δεν υπάρχει για τη χώρα από την προσπάθεια διάσωσης και ανασύστασής του. Εν τούτοις, τα λεγόμενα «κόμματα εξουσίας» για αυτήν την ανασύσταση παλεύουν και σε αυτόν τον άπελπι αγώνα έχουν επιδοθεί. Ο αυτοκαταστροφικός παραλογισμός τους δεν είναι ανεξήγητος: εκφράζουν το «παλιό» γιατί προέρχονται από αυτό. Έχουν χτιστεί με τα υλικά του «πελατειακού κράτους», στους κόλπους του επωάσθηκαν και διαμορφώθηκαν, ώστε να κυριαρχήσουν στην ελληνική κοινωνία –το καθένα με την σειρά του. Είναι αδύνατον να στραφούν εναντίον του για δύο, κυρίως, λόγους: πρώτον γιατί, έχοντας εμβαπτίσει την κοινωνία στα νάματα της παρασιτικής φαυλοκρατίας και του κιτρινισμού, δε θα μπορούσαν στο δρόμο προς την Δαμασκό να μεταστραφούν καθώς, τότε, οι παραπλανημένοι οπαδοί και συνάμα θύματά τους, σκεπτόμενοι και ενεργούντες έτσι όπως επί χρόνια είχαν διαπαιδαγωγηθεί από τους ίδιους του πολιτικούς ταγούς τους, θα τους θεωρούσαν εξωνημένους εξωμότες. Δεύτερον διότι, όντας γεννήματα του «πελατειακού κράτους», που βασικός τους στόχος και επιδίωξη ήταν πάντα η άλωση του κράτους-λάφυρο, η απόσπασή του από τους «εχθρούς», και η ανελέητη λεηλασία της «πολιτικής προσόδου», τα εν λόγω κόμματα δεν έχουν την πνευματική και ιδεολογική δυνατότητα να σκεφθούν πέρα απ' αυτόν τον περιορισμένο ορίζοντα, ακόμη και αν κάποιες, λίγες, δυνάμεις στο εσωτερικό τους το επιθυμούν ειλικρινά.

Το ελπιδοφόρο στοιχείο στη σημερινή πραγματικότητα συνίσταται στο ότι, απέναντι στην παρακμή της πελατοκρατίας, ο πολίτης που αναζητεί την αλήθεια μπορεί να έχει ένα αλάνθαστο κριτήριο για το ποιος εκφράζει το «νέο» στην ελληνική κοινωνία, αναγνωρίζοντάς το και διαχωρίζοντάς το από αναπαλαιωμένες εκδοχές του χτες. Το εκφράζει όποιος εναντιώνεται, ρητά και με ευθύτητα, στο «πελατειακό κράτος» και στην «πολιτική πρόσοδο», επιδιώκοντας τον εξοβελισμό των συγκεκριμένων φαινομένων από την ελληνική κοινωνία, ως πρώτο και πιο σημαντικό βήμα για την ανάταξη και τη σωτηρία της. Το «νέο» μπορεί να υπάρξει μόνο ως ρεύμα ιδεών και πολιτικής απέναντι στο «πελατειακό» κράτος, ως διεκδίκηση αξιοκρατίας και ισονομίας, ως συλλογικό κίνημα εθνικής και ατομικής αυτογνωσίας, αξιοπρέπειας και αυτονομίας.

Δημοσιεύτηκε στο Βήμα της Κυριακής στις 11/10/2015

Ραδιοφωνική εκπομπή: "Athens Calling" με τον Περικλή Βασιλόπουλο

Στο πλαίσιο της νέας εκπομπής του Πρώτου Προγράμματος «Athens Calling» (κάθε Δευτέρα, από τις 10 έως τις 12 το βράδυ) ο Περικλής Βασιλόπουλος, με τη συνεργασία της Επιτροπής Κοινωνικής Ευθύνης και του ΚΕΕΠ της ΕΡΤ, παρουσιάζει θέματα κοινωνικής ευθύνης και δικαιωμάτων στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στον κόσμο.
Ειδικότερα, η εκπομπή στο πρώτο μέρος (22:00-23:00) θα έχει γενικό θέμα «Γίνεται στην Ελλάδα. Η κοινωνία μπορεί», όπου καλεσμένοι θα συζητούν για τα Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου της ΕΡΤ, τις κοινωνικές πρωτοβουλίες αλληλεγγύης, τους πρόσφυγες/μετανάστες, τις κοινότητες μεταναστών στην Ελλάδα, τη διαφορετικότητα και τα ΑΜΕΑ.
Στο δεύτερο μέρος (23:00-24:00), η εκπομπή θα έχει γενικό θέμα «Γίνεται στον κόσμο, η Ευρώπη μπορεί, εμείς μπορούμε», όπου διακεκριμένοι Έλληνες επιστήμονες του εξωτερικού καθώς και εκπρόσωποι ελληνικών κοινοτήτων της Διασποράς, θα μιλούν για θέματα τρέχουσας επικαιρότητας και ειδικού ενδιαφέροντος. Συνομιλητές θα είναι: Δημήτρης Παπαδημητρίου, Πρόεδρος του Levy Institute (Νέα Υόρκη), Αιμίλιος Αυγουλέας, Καθηγητής Χρηματοοικονομικών (Εδιμβούργο), Ηλίας Μόσιαλος, Καθηγητής Πολιτικής της Υγείας, L.S.E ( Λονδίνο), Άννα Τριανταφυλλίδου, Καθηγήτρια Μετανατευτικής Πολιτικής, Ευρωπαϊκό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο (Φλωρεντία), Ανδρέας Γιαννόπουλος, Πρόεδρος Δικτύου Ελλήνων Βελγίου «Αργώ» (Βρυξέλλες). Θα υπάρχει επίσης σύνδεση με Βερολίνο, Μελβούρνη, Πεκίνο.

Οι Βουλευτικές Εκλογές και η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Στις Βουλευτικές Εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου 2015 που είναι πρόωρες εκλογές εντός 18μηνου από τις προηγούμενες δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής των προσώπων διαμέσου του σταυρού προτίμησης γιατί εφαρμόζεται η εκ των προτέρων δεδομένη από τα κόμματα λίστα επιλογής. Πάντως αριθμητικά μιλώντας, ο μεγαλύτερος αριθμός μελών, φίλων, συνδρομητών της Ένωσης που είναι υποψήφιοι βρίσκεται στο «Ποτάμι» (Ο Νικηφόρος Διαμαντούρος και ο Νίκος Αλιβιζάτος έχουν αντιστοίχως την πρώτη και τελευταία τιμητική θέση στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας του κόμματος). Ακολουθεί ο Σύριζα και η Δημοκρατική Συμπαράταξη.

Ραδιοφωνική εκπομπή "Athens Calling" με καλεσμένους τον Ηλία Μόσιαλο και τον Γιώργο Κοσμόπουλο

Ακούστε την πρώτη ραδιοφωνική εκπομπή (7/9/2015) που μεταδίδεται κάθε Δευτέρα, 10-12 το βράδυ στο Α' Πρόγραμμα της ΕΡΑ με καλεσμένους τον Ηλία Μόσιαλο, Καθηγητή Οικονομικών της Υγείας στο L.S.E και τον Γιώργο Κοσμόπουλο, Διευθυντή του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας.

Ραδιοφωνική εκπομπή "Athens Calling" (Α' Πρόγραμμα ΕΡΑ)/ Ηλίας Μόσιαλος, Γιώργος Κοσμόπουλος 7/9 by Koinoniapoliton on Mixcloud

Ραδιοφωνική εκπομπή “Athens Calling” {Η Αθήνα Καλεί}- Α’ Πρόγραμμα ΕΡΑ

 "Athens Calling"

Κάθε Δευτέρα 10-12 το βράδυ (A' Πρόγραμμα ΕΡΑ)

Συντονισμός/ Παρουσίαση: Περικλής Βασιλόπουλος. Με τη συνεργασία της Επιτροπής Κοινωνικής Ευθύνης και του Κ.Ε.Ε.Π της ΕΡΤ

Προβληματική/ Υπότιτλος εκπομπής: Κοινωνική Ευθύνη και Δικαιώματα στην Ελλάδα, την Ευρώπη και τον κόσμο.
Μία διαφορετική νυχτερινή ματιά στην κοινωνία και τον κόσμο. Λίγο πριν αλλάξει η μέρα συνδεόμαστε με τον παλμό της σύγχρονης ζωής.

10-11μ.μ.: Γίνεται στην Ελλάδα. Η Κοινωνία μπορεί.

11-12μ.μ.: Γίνεται στον κόσμο, η Ευρώπη μπορεί, εμείς μπορούμε.
Θεματολογία/ Καλεσμένοι


• Συμβούλια Κοινωνικού Ελέγχου ΕΡΤ
• Κοινωνικές Πρωτοβουλίες Αλληλεγγύης
• Πρόσφυγες/ Μετανάστες. Κοινότητες Μεταναστών στην Ελλάδα
• Διαφορετικότητα και ΑΜΕΑ Θεματολογία/ Καλεσμένοι
• Συστηματική επικοινωνία με δέκα διακεκριμμένους έλληνες επιστήμονες του εξωτερικού σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βρυξέλλες, Βερολίνο, Μελβούρνη.
• Εκπρόσωποι ελληνικών κοινοτήτων Διασποράς.


- Διαγωνισμός γνώσεων
- Social media με χρήση του polites.ert.gr και με υποστήριξη από το Δυναμικό του Κ.Ε.Ε.Π

Μετανάστες: Γιατί είναι παράτυποι και όχι λαθρομετανάστες

leaflet2 leflet 3  leflet 4

 

 

Διεθνής Αμνηστία: Ποια είναι η διαφορά μεταξύ μεταναστών και προσφύγων

Όλοι οι άνθρωποι έχουν ανθρώπινα δικαιώματα, όπως κι αν τους ονομάζουμε και όπου κι αν βρίσκονται.

Καθημερινά άνθρωποι αποφασίζουν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, την κοινότητά τους και τη χώρα τους. Κάποιοι φεύγουν από φόβο για τη ζωή τους ή τη ζωή των οικείων τους. Άλλοι φεύγουν επειδή τους εξανάγκασαν η κοινωνική ή η οικονομική τους κατάσταση. Ένα από τα πιο σημαντικά δικαιώματα που είναι κοινό σε όλους τους πρόσφυγες, στους αιτούντες άσυλο, στους μετανάστες και σε αυτούς που εκτοπίζονται στο εσωτερικό της χώρας τους είναι το δικαίωμα στην ελευθερία από διακρίσεις.

Ποια είναι η διάκριση μεταξύ μετάναστη και πρόσφυγα; | Ποιος είναι πρόσφυγας; | Ποια είναι τα κύρια προβλήματα των προσφύγων στην Ελλάδα; | Ποιος θεωρείται αιτών άσυλο; | Ποιος θεωρείται εκτοπισμένος στο εσωτερικό της χώρας του; | Τι κάνει η Διεθνής Αμνηστία για τους πρόσφυγες και τους αιτούντες άσυλο;
Ποια είναι η διάκριση μεταξύ μετανάστη και πρόσφυγα;

Μετανάστης σε γενικές γραμμές είναι ένα άτομο που μετακινείται από έναν τόπο σε άλλο, είτε προσωρινά είτε μόνιμα, συνήθως για να βρει εργασία.

«Παράτυπος μετανάστης» (irregular migrant) είναι κάποιος που δεν έχει νόμιμη άδεια εισόδου και παραμονής σε κάποια χώρα. Είναι πιθανό να έχει πέσει θύμα σωματεμπορίας και οι έμποροι να τον έχουν εφοδιάσει με πλαστά έγγραφα.
Η Διεθνής Αμνηστία δεν χρησιμοποιεί τον όρο «λαθρομετανάστης», πιστεύοντας ότι ο όρος «λαθραίος» δεν είναι δόκιμος για έναν άνθρωπο. Επιπλέον, υποδηλώνει και εκφράζει την έννοια της εγκληματικότητας.

Πρόσφυγας είναι αυτός που δεν είχε άλλη επιλογή παρά να φύγει από την πατρίδα του. Ο όρος πρόσφυγας αναφέρεται σε άτομο το οποίο βρίσκεται εκτός της χώρας καταγωγής του και έχει «δικαιολογημένο φόβο δίωξης εξαιτίας της φυλής, της θρησκείας, της εθνικότητας, της συμμετοχής του σε συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα ή των πολιτικών του πεποιθήσεων» (ορισμός της Σύμβασης του 1951 για το Καθεστώς των Προσφύγων) και γι' αυτό το λόγο δεν μπορεί ή δεν επιθυμεί να επιστρέψει στη χώρα του.


Ποιος είναι πρόσφυγας;

Σύμφωνα με τη Συνθήκη του Ο.Η.Ε. για τους Πρόσφυγες, που έχει υπογραφεί από 147 χώρες, πρόσφυγας είναι κάποιος που:

βρίσκεται εκτός της χώρας καταγωγής του
κινδυνεύει πραγματικά να υποστεί παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του στη χώρα του εξαιτίας της ταυτότητάς του ή των πεποιθήσεών του.
Δεν μπορεί ή δεν θέλει να επιστρέψει επειδή η κυβέρνησή του δεν μπορεί ή δεν θέλει να τον προστατέψει.
Εξαιτίας της δίωξης που μπορεί να αντιμετωπίσει, ένας πρόσφυγας δικαιούται να προστατευθεί από μια εξαναγκαστική επιστροφή στη χώρα καταγωγής του (αρχή της μη επαναπροώθησης). Εκτός από τα δικαιώματα που έχουν όλοι οι άνθρωποι, ο πρόσφυγας δικαιούται αυτήν την προστασία, όπως επίσης και προστασία από δίωξη για παράνομη είσοδο, έγγραφα ταυτότητας και ταξιδιωτικά έγγραφα και πρόσβαση σε μια μακροπρόθεσμη λύση.

Αυτή μπορεί να είναι η ενσωμάτωση στη χώρα που του παρέχει άσυλο, η επανεγκατάσταση σε μια άλλη χώρα ή ο εθελούσιος επαναπατρισμός στη χώρα καταγωγής του, εφόσον αυτή γίνεται με ασφάλεια και αξιοπρέπεια.
Όμως, οι πρόσφυγες, ενώ αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστή κατηγορία από τους μετανάστες, συχνά ταξιδεύουν μαζί, χρησιμοποιούν τους ίδιους μεταναστευτικούς δρόμους ή πέφτουν θύματα των ίδιων κυκλωμάτων εμπορίας ανθρώπων και πολλές φορές αντιμετωπίζουν τις ίδιες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις χώρες μετάβασης ή στις χώρες προορισμού. Εκτιμάται ότι υπάρχουν περίπου 11,4 εκατομμύρια πρόσφυγες στον κόσμο.

Ποια είναι τα κύρια προβλήματα των προσφύγων στην Ελλάδα;

Κακομεταχείριση
Συνθήκες κράτησης που δεν είναι σύμφωνες με τα διεθνή πρότυπα
Συνθήκες διαβίωσης. Οι πρόσφυγες συχνά ζουν στο δρόμο ή σε καταυλισμούς. Τα κέντρα υποδοχής προσφύγων είναι ελάχιστα.
Δυσκολία πρόσβασης στη διαδικασία ασύλου
Ελλείψεις στη διαδικασία εξέτασης αιτήσεων ασύλου (απόρριψη αιτήσεων χωρίς να εξετάζεται η ουσία, έλλειψη κατάρτισης της επιτροπής και έλλειψη μεταφραστών).
Ο εξαιρετικά μικρός αριθμός αποδοχής αιτήσεων ασύλου. Το 2008, από τις 29.573 αιτήσεις, δεκτές έγιναν μόνο 14 στον πρώτο βαθμό!
Επαναπροωθήσεις από την Ελλάδα στη χώρα προέλευσης

Ποιος θεωρείται αιτών άσυλο;

Ένα άτομο που αναζητά προστασία ως πρόσφυγας ακόμα κι αν δεν έχει επισήμως αναγνωρισθεί ως τέτοιος. Συνήθως ο όρος αναφέρεται σε κάποιον που αναμένει ακόμα από μία κυβέρνηση να αποφανθεί αν ο ίδιος είναι πρόσφυγας. Η έλλειψη, ωστόσο, επίσημης αναγνώρισης δεν μειώνει το δικαίωμά του/της για προστασία από το διεθνές προσφυγικό δίκαιο.

Τα δικαιώματα των αιτούντων άσυλο
Ο αιτών άσυλο είναι ένα άτομο που αναζητά προστασία ως πρόσφυγας ακόμα και αν δεν έχει επισήμως αναγνωριστεί ως τέτοιος. Συνήθως ο όρος αναφέρεται σε κάποιον ο οποίος αναμένει ακόμα από μια κυβέρνηση να αποφανθεί αν ο ίδιος είναι πρόσφυγας. Η έλλειψη επίσημης αναγνώρισης δεν μειώνει το δικαίωμά του/ της για προστασία από το διεθνές προσφυγικό δίκαιο.

Η Διεθνής Αμνηστία διαφωνεί με τη κράτηση αιτούντων άσυλο και προσφύγων εκτός και αν:

-έχουν αποδεδειγμένα κατηγορηθεί για ποινικά αδικήματα ή

-οι αρχές μπορούν να αποδείξουν σε κάθε μεμονωμένη περίπτωση ότι η φυλάκιση είναι απαραίτητη, σύμφωνη με το νόμο και ανήκει στις περιπτώσεις εκείνες που οι διεθνείς κανόνες δικαιολογούν μια τέτοια πρακτική.

Η οργάνωση δεν αντιτίθεται στη επιστροφή αιτούντων άσυλο που απορρίφθηκαν, εφόσον όμως είχαν πρόσβαση σε όλες τις νόμιμες και ικανοποιητικές διαδικασίες και αν η επιστροφή τους μπορεί να πραγματοποιηθεί με ασφάλεια, αξιοπρέπεια και με απόλυτο σεβασμό προς τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Η θέση μας για το δίκαιο των αιτούντων άσυλο/προσφύγων στην Ευρωπαική Ένωση / «πρόσφυγες σε τροχιά»
Η Διεθνής Αμνηστία είναι αντίθετη στις έννοιες της «ασφαλούς χώρας καταγωγής», της «ασφαλούς τρίτης χώρας», της «επικουρικής προστασίας» που προβλέπονται από κοινοτικές οδηγίες και τα εφαρμοστικά τους διατάγματα στην Ελλάδα. Η Διεθνής Αμνηστία θεωρεί ότι η εισαγωγή τέτοιων εννοιών και οι νομικές και πραγματικές συνέπειες υλοποίησης και εφαρμογής τους υπονομεύουν ευθέως το καθεστώς προστασίας που προσφέρεται στους πρόσφυγες, όπως προβλέπεται από τη Σύμβαση της Γενεύης του 1951 και ισχύει σήμερα. Η οργάνωσή μας αφενός μεν πιστεύει στην αρχή της εξατομικευμένης εξέτασης κάθε αίτησης ενός προσώπου που ζητά άσυλο σε οποιαδήποτε χώρα και αφετέρου εκτιμά ότι δεν υπάρχει, εκ προοιμίου, καμιά ασφαλής χώρα στο πλανήτη στο πεδίο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ειδικότερα των δικαιωμάτων των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων.

Ποιος θεωρείται εκτοπισμένος στο εσωτερικό της χώρας του;Ο εκτοπισμένος στο εσωτερικό της χώρας είναι ένα άτομο που αναγκάστηκε να καταφύγει από ένα μέρος της χώρας σε ένα άλλο. Η βασική διαφορά μεταξύ ενός εκτοπισμένου στο εσωτερικό της χώρας και ενός πρόσφυγα είναι ότι ο τελευταίος διέσχισε διεθνή σύνορα. Όπως και οι πρόσφυγες, οι εκτοπισμένοι στο εσωτερικό της χώρας φεύγουν λόγω προβλημάτων όπως ο πόλεμος, οι εθνικές εκκαθαρίσεις, η θρησκευτική καταδίωξη ή ο λιμός. Οι εκτοπισμένοι στο εσωτερικό της χώρας τους δεν στερούνται των ανθρωπίνων δικαιώματων τους. Αν και η κυβέρνησή τους είναι υποχρεωμένη να προστατεύει τα δικαιώματα τους, ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι ότι η κυβέρνησή τους αδυνατεί ή δε θέλει να τους προστατέψει. Εκτιμάται ότι υπάρχουν 13,7 εκατομμύρια εκτοπισμένοι στο εσωτερικό της χώρας τους.

Τι κάνει η Διεθνής Αμνηστία για τους πρόσφυγες και τους αιτούντες άσυλο;

Η Διεθνής Αμνηστία διεξάγει παγκοσμίως έρευνα και δράση για τα δικαιώματα των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο. Εργάζεται ώστε να εξαλειφθούν οι παραβιάσεις που εξαναγκάζουν τους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και εναντίον όσων αποτυγχάνουν να προστατέψουν τα δικαιώματά τους όταν βρίσκονται ήδη σε μετακίνηση.

Η Διεθνής Αμνηστία φέρνει στο φως παραβιάσεις των δικαιωμάτων των προσφύγων, καθώς και τυχόν αποτυχία στην προστασία τους. Επιπλέον, αναδεικνύει τους κινδύνους που θα αντιμετωπίσουν οι πρόσφυγες, σε περίπτωση που εξαναγκαστούν να επιστρέψουν στη χώρα τους και καλεί τα κράτη να αναλάβουν τις υποχρεώσεις τους, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο για την προστασία των δικαιωμάτων των προσφύγων. Δεν εκπροσωπεί μεμονωμένους αιτούντες άσυλο ή πρόσφυγες, ούτε προσφέρει νομικές υπηρεσίες. Ωστόσο, ορισμένες φορές δραστηριοποιείται σε μεμονωμένες περιπτώσεις.
Η Διεθνής Αμνηστία επίσης εργάζεται για να εξασφαλίσει ότι οι αιτούντες άσυλο:

δεν θα εμποδιστούν να εισέλθουν σε μια χώρα και να ζητήσουν άσυλο,
θα έχουν πρόσβαση σε νόμιμες διαδικασίες που θα καθορίσουν αν είναι πρόσφυγες,
δεν τίθενται υπό προληπτική κράτηση (εκτός και αν έχουν κατηγορηθεί για κάποιο αναγνωρισμένο ποινικό αδίκημα),
μπορούν να επικοινωνήσουν με οικογένεια, φίλους, και οργανισμούς που μπορούν να τους βοηθήσουν (π.χ. την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες),
έχουν αποτελεσματική και ουσιαστική πρόσβαση σε δικηγόρους και σε ανεξάρτητους και καταρτισμένους μεταφραστές σε γλώσσα κατανοητή σε αυτούς, καθ' όλα τα στάδια της διαδικασίας ασύλου
έχουν πρόσβαση σε θεμελιώδη οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα, όπως για παράδειγμα η εργασία, η εκπαίδευση και η κοινωνική βοήθεια.
Αν κάποια φορά η Διεθνής Αμνηστία δεν αναλάβει ενεργό ρόλο στην υποστήριξη κάποιας ειδικής περίπτωσης, αυτό δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι η οργάνωση θεωρεί ότι το εν λόγω άτομο δεν δικαιούται προστασία. Συχνά, κατά τη διάρκεια διαδικασιών για παροχή ασύλου, οι ίδιοι οι αιτούντες άσυλο, οι δικηγόροι τους ή φορείς που συμμετέχουν στη διαδικασία λαμβάνουν και χρησιμοποιούν πληροφορίες από τη Διεθνή Αμνηστία σχετικά με την κατάσταση στη χώρα προέλευσης.

Europe’s Migration Paralysis

BERLIN – For many centuries, Europe was a continent plagued by wars, famines, and poverty. Millions of Europeans were driven to emigrate by economic and social deprivation. They sailed across the Atlantic to North and South America, and to places as far away as Australia, to escape misery and seek a better life for themselves and their children.
All of them were, in the parlance of the current immigration and refugee debate, "economic migrants." During the twentieth century, racial persecution, political oppression, and the ravages of two world wars became the predominant causes of flight.

Today, the European Union is one of the world's richest economic regions. For decades, an overwhelming majority of Europeans have lived in peaceful democratic states that uphold their fundamental rights. Europe's own misery and migration has become a distant (if not entirely forgotten) memory.
And yet many Europeans feel threatened once again, not by Russia, which is aggressively pushing outward against its neighbors, but by refugees and immigrants – the poorest of the poor. While hundreds of boat people have drowned in the Mediterranean Sea this summer, voices have emerged in almost every corner of Europe, 26 years after the fall of the Iron Curtain, calling for isolation, mass deportations, and the construction of new walls and fences. Throughout Europe, xenophobia and open racism are running rampant, and nationalist, even far-right parties are gaining ground.
At the same time, this is only the beginning of the crisis, because the conditions inciting people to flee their homelands will only worsen. And the EU, many of whose members have the world's largest and best-equipped welfare systems, appears to be overwhelmed by it – politically, morally, and administratively.
This paralysis creates a significant risk for the EU. No one seriously believes that individual member states – particularly Italy and Greece, the two countries most affected – can overcome the long-term challenges posed by large-scale migration on their own. But many member states reject a common European effort, a stance that threatens to accelerate the erosion of solidarity within the EU and reinforce the current trend toward disintegration.
There are three distinct causes of the current migration to Europe: the Western Balkans' continuing economic malaise; the turmoil in the greater Middle East; and Africa's civil wars and conflicts. Intensification or expansion of the war in eastern Ukraine would quickly add a fourth cause of flight.
In other words, all of the migration that Europe currently faces is rooted in grave crises in its own neighborhood. And yet the EU can do little to address any of them. Clearly, the EU must substantially strengthen its Common Foreign and Security Policy, including the European Neighborhood Policy, in order to address more effectively the causes of migration at the source. Perhaps the only failure more glaring than the member states' refusal to back such reforms is their own failure to act, not least because it has created a legitimacy vacuum that xenophobic populists are now filling.
Given its foreign-policy weakness, Europe can have only a minor impact on the wars and conflicts ravaging Africa and the Middle East (though its influence, however small, should be used and developed). The Western Balkans, however, is a different story. Croatia is already an EU member; Montenegro and Serbia have begun membership negotiations; Albania and Macedonia are accession candidates; and Bosnia and Herzegovina and Kosovo are potential candidates. Here, the EU has considerable influence.
Why the EU has not become more engaged in the Western Balkans – a region where it can make all the difference by supporting economic and administrative modernization and infrastructure projects to link the region to the Union's industrial centers – remains the secret of the European Commission and the member states. The absurd result, however, is that citizens from EU candidate countries are subject to asylum procedures, because no possibility for legal immigration to the EU exists for them.
One special case is that of the Roma, a large minority in the Western Balkans whose members often confront vicious discrimination. This is a pan-European problem. The Roma suffered disproportionately after the collapse of communism in 1989, as they worked largely in unskilled industrial jobs that were the first to be cut. Indeed, many of them – current or future European citizens – have fallen back into deep poverty. Continuing discrimination against them constitutes a Europe-wide scandal, and the EU, its member states, and candidate countries need to address it.
This summer's refugee crisis highlights another – and much larger – structural problem in Europe: demography. As European populations age and shrink, the continent urgently needs immigration. Yet many in Europe strongly oppose immigration, because it also means social change.
In the long run, policymakers will have to explain to their people that they cannot have economic prosperity, a high level of social security, and a population in which pensioners place a growing burden on the economically active. Europe's labor force must grow, which is just one reason why Europeans should stop treating migrants as a threat and start viewing them as an opportunity.

 Δημοσιεύτηκε στο Project Syndicate στις 24/8/2015.

Ραδιοφωνική συνέντευξη του Δημήτρη Παπαδημητρίου, Προέδρου του Levy Institute στον Περικλή Βασιλόπουλο

Περικλής Βασιλόπουλος: Ας περάσουμε απευθείας στην σημερινή κατάσταση, άλλωστε κι εσείς αρθρογραφείτε συχνά στην Καθημερινή και σε άλλες εφημερίδες στην Ελλάδα και υπάρχουν πολλοί που λένε ότι έχετε βοηθήσει να πλαισιωθεί και η ευρωπαϊκή σκέψη του Σύριζα με ένα ευρύτερο και πιο διεθνές μείγμα ορολογίας. Τι εναλλακτικό υπάρχει απέναντι σε μια συμφωνία η οποία όπως έχετε δηλώσει έχει υφεσιακά χαρακτηριστικά, τι θα μπορούσαμε να βρούμε για να αντέξει η ελληνική οικονομία την επόμενη τριετία, πως θα μπορούσαμε να βρούμε τους πόρους για μία αναπτυξιακή ώθηση; Δηλώσατε προσφάτως σε συνεντεύξεις σας ότι αυτό που έκανε ο Πρωθυπουργός την 13η Ιουλίου ήταν το μόνο που θα μπορούσε να κάνει γιατί η κατάσταση ήταν αρνητική, δεν κερδίσαμε πολλά, τα μέτρα είναι υφεσιακά αλλά δεν μπορούσε να γίνει τίποτα άλλο. Η ερώτηση είναι θα μπορούσε να υπάρξει μία διαφορετική κατεύθυνση το προηγούμενο πεντάμηνο;

Δημήτρης Παπαδημητρίου: Νομίζω ότι εκεί που είχαμε φτάσει θα ήταν δύσκολο για τον Πρωθυπουργό να κάνει οτιδήποτε άλλο παρά να πάρει αυτήν τη Συμφωνία η οποία τελικά πιστεύουμε ότι θα είναι εξισορροπημένη. Από τη μια μεριά θα έχει μεν υφεσιακά μέτρα, από την άλλη μας έχουν πει ότι θα υπάρξουν αναπτυξιακά προγράμματα, αυτά τα οποία έχουν προωθηθεί από τον κ. Γιούνκερ. Δεν γνωρίζουμε φυσικά τις λεπτομέρειες του προγράμματος αλλά ελπίζουμε ότι θα βοηθήσουν στην ώθηση της οικονομίας.

Π.Β.: Αυτό που λέτε αφορά και αυτά που επρόκειτο ήδη να πάρουμε όπως το ΕΣΠΑ 2014-2020 και οι αγροτικές επιδοτήσεις;

Δ.Π.: Ισχύει ακριβώς αυτό που λέτε αλλά το σπουδαίο είναι πώς θα τα πάρουμε και με ποιές διαδικασίες. Αυτό που επιθυμούν όλοι και η κυβέρνηση προσπαθεί είναι να αλλάξει τη διαδικασία ώστε μερικά από τα προγράμματα αυτά να προχωρήσουν πολύ πιο γρήγορα απ' ότι στο παρελθόν και να κατευθυνθούν στα πιο σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα όπως η απασχόληση. Έχουμε τεράστια ανεργία παρόλο που κατέβηκε λίγο τον Μάιο σύμφωνα με τα στοιχεία (0,6%) αλλά και πάλι είναι σε επίπεδο το οποίο δεν υπάρχει πουθενά, σε καμία βιομηχανική και αναπτυγμένη οικονομία, οπότε χρειαζόμαστε αυτά τα προγράμματα για να καταπολεμηθεί η ανεργία και εάν αυτό προκύψει από το πρόγραμμα Γιούνκερ, δεν το γνωρίζουμε ακόμα αλλά το ελπίζουμε. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει πει ότι η ανεργία είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα καθώς επίσης και η αναδιοργάνωση της παραγωγικής βάσης.

Π.Β.: Είναι σαφές ότι για να έχουμε αυτήν την ξαφνική αναπτυξιακή ώθηση αλλά και για να εξισορροπήσουμε αυτά τα υφεσιακά χαρακτηριστικά αυτής της νέας συμφωνίας που όπως είπατε δεν γινόταν και αλλιώς, θα χρειαζόμασταν ένα new deal, ένα μικρό σχέδιο Marshal , όπως είχατε πει κι εσείς στο παρελθόν, π.χ. να δοθούν 5, 6 ή 10 δις ευρώ για μία άμεση ώθηση στην οικονομία. Φαίνεται ότι οι εταίροι μας δεν το δίνουν αυτό, δίνουν μόνο μία σταθερότητα μετά από τα τρία χρόνια διότι βάζουν βέτο οι Γερμανοί. Εσείς προτείνετε ήδη από το 2013 κάποιες εναλλακτικές λύσεις. Η μία από αυτές θα ήταν να βρεθεί ρευστότητα από ένα παράλληλο χρηματοοικονομικό σύστημα, δίπλα στο ευρώ και σε συμφωνία με τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς. Ένα είδος παράλληλου νομίσματος τύπου G Euro, με το οποίο το κράτος θα μπορούσε να κάνει τις εσωτερικές πληρωμές. Με τη μορφή είτε ενός I.O.U, είτε ενός είδους ομολόγων, ένα σύστημα το οποίο θα απελευθέρωνε εσωτερικά τη ρευστότητα ώστε να μπορεί να δοθεί στην αναπτυξιακή οικονομία και σε ένα μαζικό σχέδιο απασχόλησης. Αυτό το σχέδιο δυσφημίστηκε και από το πρόγραμμα του κ. Σόιμπλε αλλά και από τις προσπάθειες του κ. Βαρουφάκη. Τι πιστεύετε εσείς και που διαφωνείτε;

Δ.Π.: Επιτρέψτε μου να πω ότι αυτή η εναλλακτική λύση προτάθηκε το 2013, πρωτίστως σε ένα συνέδριο του Levy Institute στην Αθήνα και έπειτα σε διάφορες εκθέσεις και άρθρα μου στον διεθνή τύπο και αποτελεί μία πρόταση ενός παράλληλου χρηματοπιστωτικού συστήματος το οποίο θα χρησιμοποιηθεί μόνο για εσωτερικές συναλλαγές. Μερικές απ' αυτές είναι στην πραγματικότητα για να ωθήσουν την οικονομία και γι' αυτό έχουν αναπτυξιακό χαρακτήρα.

Π.Β.: Όταν ακούει κάποιος για παράλληλο νόμισμα ή για παράλληλο χρηματοπιστωτικό σύστημα πάει το μυαλό του στις προσπάθειες του κ. Βαρουφάκη, ο οποίος ειρήσθω εν παρόδω, εάν θυμάμαι καλά είχε διαφωνήσει πλήρως με τη δική σας πρόταση (πρόγραμμα) το 2013.

Δ.Π.: Ο κ. Βαρουφάκης όντως είχε διαφωνήσει πλήρως στις αρχές του 2014 και ο οποίος είχε γράψει στο ιστολόγιο του ότι το πρόγραμμα του Levy Institute ως εναλλακτική λύση είναι μία ανοησία. Νομίζω ότι ο κ. Βαρουφάκης δεν το είχε καταλάβει τότε διότι αργότερα όπως μαθαίνουμε είχε κι αυτός κάποιες ιδέες οι οποίες περιελάμβαναν μία εναλλακτική λύση για ένα παράλληλο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Η διαφορά είναι ότι το πρόγραμμα του κ. Βαρουφάκη απ' ότι ξέρω ήταν μία παράλληλη εναλλακτική πολιτική για συναλλαγές και όχι αναπτυξιακού χαρακτήρα, αλλά μόνο ρευστότητας. Αυτό σημαίνει φυσικά ότι θα μπορούσαν μέσω των τραπεζών να γίνουν διάφορες συναλλαγές μεταξύ των καταναλωτών (πιστωτών) και του κράτους. Αυτό όμως δεν θα είχε καμία επιρροή στην αγορά καθώς δεν θα είχε καμία κατεύθυνση σε αναπτυξιακά προγράμματα. Το δικό μας σύστημα (Levy Institute) κατευθύνεται σε ιδιαίτερα προγράμματα τα οποία καταπολεμούν την ανεργία, συμπληρώνουν συντάξεις και μισθούς οι οποίοι έχουν κοπεί και θα υπήρχε δραματική επιρροή στην τόνωση της εγχώριας ζήτησης. Όπως ξέρουμε η εγχώρια ζήτηση είναι πάνω από τα 2/3 του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος. Αυτό έχει κατέβει πάρα πολύ και έχουν μειωθεί πολύ οι επενδύσεις και οι δημόσιες και οι ιδιωτικές και για να ανακάμψουμε αυτήν την τάση πρέπει να υπάρξει μία ώθηση και αυτή δεν θα έρθει από τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία παίρνουν πολύ χρόνο και χρειάζονται μεγάλη διαδικασία, όπως έχουμε δει στο παρελθόν.

Π.Β.: Το δικό σας σχέδιο περιελάμβανε τα παράλληλα ΑΦΜ όπως του κ. Βαρουφάκη;

Δ.Π.: Το δικό μας σχέδιο ήταν πολύ πιο απλό από αυτό που ήθελε να κάνει ο κ. Βαρουφάκης, το οποίο νομίζω ότι έχει μία τάση επιστημονικής φαντασίας. Ένα παράλληλο νομισματικό σύστημα δεν μπορεί να γίνει χωρίς την έγκριση της Τράπεζας της Ελλάδος ή της Ευρωπαικής Κεντρικής Τράπεζας (Ε.Κ.Τ) ή τουλάχιστον από έναν άλλο φορέα ο οποίος θα είναι υπόλογος στη Βουλή των Ελλήνων. Το σημαντικότερο μειονέκτημα αυτού του σχεδίου θα ήταν το πως θα μπορούσε να μην αυξηθεί τόσο πολύ η προσφορά αυτού του νέου νομίσματος ώστε να προκαλέσει μία τεράστια πίεση για πληθωρισμό.

Π.Β.: Για να γίνει πιο σαφές εσείς πιστεύετε ότι αυτό το παράλληλο νόμισμα, δίπλα στο ευρώ, το
G Euro όπως το αποκαλείτε και με το οποίο θα μπορούσε το κράτος να πληρώσει τους δημοσίους υπαλλήλους και διάφορες άλλες υποχρεώσεις, εκείνοι θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν για συμψηφισμό;

Δ.Π.: Επίσης το συγκεκριμένο νόμισμα θα μπορούσε κάποιος να το χρησιμοποιήσει για να πληρώσει οποιοδήποτε είδος φόρου όπως ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ ή φόρους εισοδήματος.

Π.Β.: Έχετε γράψει ότι ένα τέτοιο νόμισμα και συγκεκριμένα το W.I.P έχει η Ελβετία η οποία είναι μία από τις καλύτερες οικονομίες στον κόσμο και το οποίο χρησιμοποιεί εσωτερικά το ελβετικό κράτος με τις εταιρείες και οι εταιρείες μεταξύ τους εδώ και 70 χρόνια.

Δ.Π.: Ξέρουμε όλοι ότι η οικονομία της Ελβετίας είναι μία από τις πιο σταθερές σε όλον τον κόσμο και αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι για 80 χρόνια τώρα έχουν ένα παράλληλο σύστημα το οποίο χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές μεταξύ τους και το οποίο είναι παράλληλο του ελβετικού φράγκου. Στην πραγματικότητα μας έχουν πει ότι το σύστημα αυτό δίνει τη σταθερότητα που υπάρχει στο ελβετικό φράγκο. Είναι πολύ καλά σχεδιασμένο, οπότε υπάρχουν ήδη πρότυπα που θα μπορούσαμε να μιμηθούμε και να δημιουργήσουμε ένα παράλληλο σύστημα.

Π.Β.: Σε ό,τι αφορά τα αναπτυξιακά προγράμματα, η δική σας πρόταση φάνηκε να είναι συγγενής με αυτήν του κ. Βαρουφάκη αλλά εσείς το προτείνατε με βάση τη συνεννόηση με την Ε.Κ.Τ και τη Βουλή των Ελλήνων, με στόχο να απελευθερωθούν πόροι του δημοσίου, να έχουμε ευρώ που να παραμένει πλεόνασμα στον προϋπολογισμό της χώρας κι ας έχουμε έλλειμμα στο G Euro για ένα χρονικό διάστημα.

Δ.Π.: Ακριβώς. Μέχρι να μπορέσουμε να αναπτύξουμε την οικονομία σε τέτοιο βαθμό όπου θα αρχίσουν οι εξαγωγές να αυξάνονται με τέτοιο ρυθμό που τότε θα υπάρχει μία εισροή ευρώ τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή και για τη δημιουργία του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Π.Β.: Θα υπάρχει εσωτερικά ισοτιμία μεταξύ του ευρώ και του G Euro;

Δ.Π.: Η ισοτιμία θα είναι ένα προς ένα, αλλά δεν θα μπορείς να αλλάξεις το G Euro σε ευρώ παρά μόνον το αντίστροφο και αυτό γιατί είχαμε πει ότι ένα ορισμένο ποσό των φόρων πρέπει να πληρώνεται σε G Euro. Ήταν σχεδιασμένο κατά αυτόν τον τρόπο ώστε να δώσει τη σταθερότητα της συναλλαγής μεταξύ των δύο νομισμάτων.

Π.Β.: Εσείς λοιπόν διαφωνείτε καθέτως με την πρόταση του κ. Βαρουφάκη. Υπάρχει από την άλλη όμως και το σχέδιο Σόιμπλε το οποίο προτείνει μία προσωρινή αποχώρηση της Ελλάδας για πέντε χρόνια (time-out), να χρησιμοποιεί ένα G Euro αλλά ως μοναδικό νόμισμα και να ξαναγυρίσει στο ευρώ μετά το πέρας της πενταετίας.

Δ.Π.: Δεν συμφωνώ καθόλου με αυτήν την ιδέα η οποία δεν είναι καινούργια από τον κ. Σόιμπλε. Αυτή η ιδέα προήλθε το 2009 από τον Μάρτιν Φελστάιν από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, ο οποίος είπε ότι μία προσωρινή έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ μέχρι να έρθει η οικονομία της στο σημείο όπου θα μπορεί να ξαναμπεί μέσα στο ευρώ θα είναι το καλύτερο για την ευρωζώνη και για την Ελλάδα. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα πρόγραμμα κατά το οποίο εάν βγεις από το ευρώ, είναι αδύνατον να ξαναμπείς. Οπότε αυτό οδηγεί στην επιστροφή στο εθνικό νόμισμα η οποία αποτελεί μία καταστροφική προοπτική. Η Ελλάδα όπως ξέρουμε δεν έχει αποθέματα ούτε σε δολάρια, ευρώ ή ελβετικά φράγκα, ούτε έχει αρκετά αποθέματα σε χρυσό ώστε να μπορεί να σταθεροποιήσει το εθνικό της νόμισμα. Και εφόσον εισάγουμε πρώτες ύλες, πετρέλαιο, φάρμακα κλπ είναι δύσκολο να συντηρήσουμε αυτό το νόμισμα.

Π.Β.: Το Levy Institute και με την προεδρία σας τα τελευταία χρόνια έχει παίξει ένα σημαντικό ρόλο για την ανάδειξη του διαλόγου και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις κριτικές και στις εναλλακτικές πολιτικές απέναντι στη λιτότητα που έχει επιβληθεί ιδίως στις χώρες του νότου που βρίσκονται σε πρόγραμμα. Κάνατε έντονη κριτική στα προγράμματα λιτότητας τα οποία οδήγησαν ιδίως την Ελλάδα σε μία καταστροφική πορεία ύφεσης. Σε αυτό το σημείο είσαστε περίπου "μετακευνσιανός" γιατί όταν μία χώρα βρίσκεται σε ύφεση δεν της βάζεις ακόμα πιο πολλά υφεσιακά μέτρα, μειώνοντας συνεχώς και τις δημόσιες δαπάνες αλλά και τη ρευστότητα στην οικονομία, αλλά αντίθετα θα έπρεπε να γίνει μία αναδιοργάνωση του κράτους και το κράτος με τη σειρά του να βοηθήσει είτε ως εργοδότης ύστατης καταφυγής, είτε ως αντίρροπο μέτρο που θα ενισχύσει μέσα στην οικονομία και επιπλέον ρευστότητα για να πάρει μπρος προσωρινά και να βγούμε από αυτήν την αδιέξοδη κατάσταση.

Δ.Π.: Κοιτάξτε, τα παραδείγματα χωρών που είναι στην ίδια κατάσταση με την Ελλάδα βρίσκονται σε λιγότερο προβληματική περίοδο και πραγματικά είναι πολύ χειρότερη και από την περίπτωση της Αμερικής στη μεγάλη ύφεση (1929) από τη στιγμή που έχει χάσει παραπάνω από το 25% του Α.Ε.Π και με ποσοστά ανεργίας που φθάνουν το 25%. Είδαμε παραδείγματος χάριν πρόσφατα το 2008 ότι όλες οι χώρες μετά την Παγκόσμια Κρίση ξόδεψαν πολλά χρήματα για να τονώσουν την οικονομία τους και ιδίως την εγχώρια ζήτηση, π.χ. οι Η.Π.Α ξόδεψαν 787 δις δολάρια και μιλάω για τις τράπεζες, την πραγματική οικονομία. Η Κίνα έδωσε το 10% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της (Α.Ε.Π), όπως επίσης και τώρα τελευταία έδωσε 3 τρις για να εξισορροπήσει την πτώση του χρηματιστηρίου. Οπότε υπάρχει αυτή η κρατική παρέμβαση, την οποία δεν μπορεί να κάνει κάποιος άλλος. Δυστυχώς στην Ευρώπη υπάρχει η θεωρία της εκτεταμένης λιτότητας και η οποία δεν έχει στόχο, έχει ήδη αποδειχθεί ότι είναι τελείως λανθασμένη και χωρίς κανένα αποτέλεσμα σε άλλες χώρες. Το πρόβλημα της Πορτογαλίας δεν ήταν το ίδιο με αυτό της Ελλάδας. Δεν υπήρχε τεράστιο δημόσιο χρέος ούτε στην Πορτογαλία, ούτε στην Ισπανία παρά μόνον ιδιωτικό χρέος. Αυτό που χρειάζεται να γίνει όταν υπάρχει ύφεση είναι να αυξηθούν οι δημόσιες δαπάνες και όχι να μειωθούν γιατί ο ιδιωτικός τομέας δεν θα έρθει να επενδύσει σε μία χώρα που βρίσκεται σε ύφεση διότι οι προβλέψεις για τα κέρδη είναι αρνητικές.

Π.Β.: Στην Ελλάδα έχουμε έναν διευρυμένο κομματικό κρατισμό και είχαμε υπερβολικές δημόσιες δαπάνες πριν, και ακόμα και αν δώσουμε επιπλέον, θα χαθούν. Αυτό βεβαίως υποστηρίζει και ο κ. Σόιμπλε γιατί η γενική πολιτική της Γερμανίας αλλά και του ίδιου είναι η εξής: Aυτά που έλεγε παλιά ο Κέυνς και οι "νεοκευνσιανοί" δεν ισχύουν στην Ευρώπη τουλάχιστον, επειδή υπάρχει παγκοσμιοποίηση κλπ. Αυτό που ισχύει είναι ότι πρέπει να μειώνεις το κράτος και τις δαπάνες όταν έχεις τέτοιου είδους κρίση και να αποκτήσεις εμπιστοσύνη από τις διεθνείς αγορές και μέσω δανεισμού να βγεις έξω. Ο κ. Σόιμπλε και μόνο άλλος ένας οικονομολόγος παγκοσμίως ο Ρικάρντο Αλεσίνα (Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ) έχουν την ίδια άποψη.

Δ.Π.: Επίσης ο Φραντζέσκο Τζαβάζι υποστηρίζει τα ίδια. Κοιτάξτε ο κ. Σόιμπλε νομίζει ότι η Ελλάδα είναι ακριβώς όπως ήταν η Γερμανία όπου μετά την ένωση της χώρας είχε μία αφθονία εργατικού δυναμικού και γι' αυτό ανάγκασε τους δυτικογερμανούς να μετριάσουν τις απαιτήσεις τους σε ότι αφορά τους μισθούς τους. Αυτό όμως δεν υπάρχει στην Ελλάδα, στην Πορτογαλία ή στην Ισπανία. Αυτό που ξέρουμε είναι ότι η τακτική της εσωτερικής υποτίμησης που ακολούθησε η Ελλάδα από την τρόικα αλλά και από τον κ. Σόιμπλε δεν έχει φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Έχουμε χάσει το 30% περίπου του Α.Ε.Π και την πραγματική αξία των μισθών χωρίς να έχουμε καμία ραγδαία ανάπτυξη των εξαγωγών. Οπότε δεν μπορούμε να πούμε ότι ακολουθώντας τη συνταγή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (Δ.Ν.Τ) και των άλλων, έχει δώσει τα αποτελέσματα που περιμέναμε. Καταλαβαίνω ότι μερικές δημόσιες δαπάνες δεν είναι αναγκαίες αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να γίνουν μεταρρυθμίσεις και η Ελλάδα όντως χρειάζεται πολλές μεταρρυθμίσεις αλλά δεν γίνεται να συνεχίζονται καθέτως και οριζοντίως οι μειώσεις στις δαπάνες.

Π.Β.: Πως μπορούμε να έχουμε εναλλακτικά αυτήν την αναπτυξιακή ώθηση και να εξισορροπήσουμε αυτά τα υφεσιακά χαρακτηριστικά και της νέας Συμφωνίας της οποίας αναμένουμε την υπογραφή της συντόμως; Υπάρχουν επίσης πολλοί στην Ελλάδα που υποστηρίζουν, όπως και ο κ. Σόιμπλε ότι πήγε να γίνει η ανάπτυξη στην Ελλάδα στα τέλη του 2014 αλλά έγιναν εκλογές, ήρθε ο Σύριζα και ξαναγυρίσαμε στην ύφεση.

Δ.Π.: Εάν κοιτάξουμε τα στοιχεία αναλυτικά θα δούμε ότι μία μικρή αύξηση (ανάπτυξη) ήρθε στα πρώτα τρία τρίμηνα του 2014 και το τελευταίο τρίμηνο επιστρέψαμε στην ύφεση. Μπορούμε να πούμε ότι υπήρχε μία αβεβαιότητα με τις εκλογές που θα γίνονταν τον Ιανουάριο αλλά πάντως δεν ήταν μία σταθερή αλλά μάλλον μία επιφανειακή αύξηση η οποία δεν νομίζω ότι θα μπορούσε να πει κανείς ότι αυτό θα συνεχιζόταν. Οι δικές μας οι προβλέψεις τώρα λένε ότι η ύφεση θα φτάσει περίπου στο 3%.

Π.Β.: Έχετε διεθνή εμπειρία, γνωρίζετε τον Πρωθυπουργό όπως και πάρα πολλά στελέχη της σημερινής κυβέρνησης. Είναι επίσης γνωστό τοις πάσι ότι το Levy Institute αλλά κι εσείς προσωπικά με την κατεύθυνση σας έχετε επηρεάσει και την οικονομική σκέψη του Σύριζα αλλά και συνολικά της κυβέρνησης. Δεν θα μπορούσε ο Πρωθυπουργός μετά τις εκλογές να έχει μία εναλλακτική λύση, χωρίς να φτάσουμε στο παρά πέντε εφόσον δεν μπορούσε να κάνει τίποτα άλλο όπως κι εσείς υποστηρίζετε και να αναγκαστεί να υπογράψει αυτήν τη συμφωνία της 13ης Ιουλίου;

Δ.Π.: Πρωτίστως θα ήθελα να σας πω ότι δεν γνωρίζω πόση επιρροή έχω στον έλληνα Πρωθυπουργό και στην κυβέρνηση. Αυτό όμως που θέλω να πω είναι ότι αυτό που έκανε η κυβέρνηση τους πρώτους πέντε μήνες είναι νομίζω το ότι άλλαξε την κατεύθυνση της Ευρώπης, ότι έδωσε μεγαλύτερη σημασία του τι σημαίνει να είσαι ένα μικρό κράτος το οποίο υποτίθεται ότι πρέπει να είναι ισότιμο με τα υπόλοιπα κράτη της ευρωζώνης αλλά αποδεικνύεται ότι δεν είναι. Αυτό αρχίζει να χτυπάει τα θεμέλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και της ευρωζώνης και γι' αυτόν τον λόγο είναι πολύ σημαντικό αυτό που έγινε. Το γεγονός ότι χρειάστηκαν πέντε μήνες για να γίνει αυτό το οποίο ίσως να μπορούσε να γίνει σε τρεις ή και τέσσερις μήνες κανείς δεν μπορεί να το ξέρει, ούτε κι εγώ φυσικά, εφόσον δεν ήμουν μέρος της διαπραγματευτικής ομάδας. Εκ των υστέρων όμως πιστεύω ότι θα ήταν καλύτερα να γινόταν αυτή η Συμφωνία τουλάχιστον τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο και όχι τον Αύγουστο, παρόλο που η ίδια η συμφωνία δεν θα ήταν διαφορετική, είτε την κάναμε νωρίτερα, είτε αργότερα. Ίσως να μην είχαμε τους περιορισμούς κεφαλαίων αν και αυτό είναι κάτι που δεν μπορούμε να το ξέρουμε διότι μην ξεχνάτε ότι η ασφυξία της ρευστότητας είχε αρχίσει ήδη από τον Δεκέμβριο, οπότε μπορεί οι έλεγχοι κεφαλαίων να είχαν γίνει τον Απρίλιο.

Π.Β.: Υπάρχουν πολλοί στην Ελλάδα οι οποίοι συμφωνούν με την κριτική που κάνετε κι εσείς και μάλιστα και από τους κεντρικούς κυβερνητικούς κύκλους αλλά και εκτός και οι οποίοι λένε ότι γι' αυτήν την καθυστέρηση-που έμμεσα την έχει παραδεχτεί και ο Πρωθυπουργός, κάνοντας την αυτοκριτική του- ο κρίσιμος παράγοντας ήταν ο Γιάνης Βαρουφάκης. Θα συμφωνούσατε εσείς σε αυτό;

Δ.Π.: Θα αφήσω το περιθώριο σε κάποιους άλλους να κάνουν την κριτική τους στον κ. Βαρουφάκη. Εάν ήμουν στη θέση του κ. Βαρουφάκη φυσικά δεν θα έκανα την ίδια διαπραγμάτευση, αλλά δεν μπορώ να πω και το ότι αυτό που έκανε ήταν εντελώς λάθος. Ίσως αργοπόρησε, ίσως η ομάδα του να μην ήταν τόσο καλά προετοιμασμένη αλλά αυτό κανείς δεν το ξέρει, τουλάχιστον εγώ δεν το γνωρίζω. Πάντως ο καθένας θα μπορούσε πολύ εύκολα να πει ότι θα τα έκανε καλύτερα, οπότε είναι δύσκολο να κάνω τέτοιου είδους κριτική για τον κ. Βαρουφάκη.

Π.Β.: Ας επανέλθουμε στο κρίσιμο ερώτημα που αφορά τη Συμφωνία. Ας υποθέσουμε ότι θα υπογραφεί τελικά γύρω στις 20 Αυγούστου και η οποία όπως διαφαίνεται θα είναι σε ένα πλαίσιο σκληρού τριετούς προγράμματος με υφεσιακά χαρακτηριστικά. Τι μπορούμε να κάνουμε μετά για να την εξισορροπήσουμε; (Ειρήσθω εν παρόδω πιστεύετε ότι θα την έχουμε αυτήν τη Συμφωνία μέσα στον Αύγουστο);

Δ.Π.: Πιστεύω ότι θα έχουμε Συμφωνία χωρίς να ξέρω αν θα υπογραφεί στις 20 Αυγούστου διότι υπάρχουν ακόμα κάποιες εκκρεμότητες που αφορούν τα εργασιακά και τα συνταξιοδοτικά θέματα. Όπως ξέρουμε βέβαια αυτή η Συμφωνία έχει υφεσιακά μέτρα. Δυστυχώς η εναλλακτική πρόταση που προτείναμε εμείς (και την οποία ο κ. Βαρουφάκης έχει παραποιήσει/ έχει δώσει κακό όνομα) έχει ήδη απορριφθεί από την κυβέρνηση και από τον Πρωθυπουργό ο οποίος έχει υποστηρίξει ότι δεν θα ήθελε να δώσει I.O.U.s στους συνταξιούχους ή στους δημοσίους υπαλλήλους. Νομίζω λοιπόν ότι πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι κονδύλια θα έρθουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο κ. Σταθάκης, ο Υπουργός Οικονομίας έχει δηλώσει στα media ότι είναι αισιόδοξος στο ότι θα έρθουν τα κονδύλια αυτά τα οποία θα χρησιμοποιηθούν πολύ πιο εύκολα από ότι στο παρελθόν.

Π.Β.: Γνωρίζουμε όμως ότι δεν θα είναι πολλά, θα έχουν λίγο εμπροσθοβαρή χαρακτήρα και ότι δεν θα λυθεί το πρόβλημα από εκεί. Μήπως πρέπει να βρεθεί κάτι άλλο;

Δ.Π.: Ίσως να έχουμε κάποια αύξηση των εσόδων του κράτους ή μέσω της καταπολέμησης της διαφθοράς.

Π.Β.: Θα φτάνουν όμως αυτά το ύψος των 5-10 δις για να τα δώσουμε για αναπτυξιακή ώθηση; Θα είναι αρκετά για να περάσουν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή να φτιαχτούν μαζικά προγράμματα απασχόλησης- είχατε κι εσείς προτείνει 300.000 θέσεις σε 5 μήνες- για να δοθεί αυτό το boosting, αυτή η εκκίνηση για την ενεργοποίηση της αγοράς;

Δ.Π.: Πολύ φοβάμαι ότι δεν θα έχουμε τέτοιου είδους ανάπτυξη.

Π.Β.: Εκεί λοιπόν μπορείτε εσείς να συμβάλλετε ως Levy Institute, κάτι που το κάνετε ήδη, δίνοντας μας τις εναλλακτικές σας ιδέες. Κάποια στιγμή θα περάσει η αρνητική επίδραση που υπάρχει για το παράλληλο σύστημα που όπως εξηγήσατε πιο πριν δεν έχει σχέση με αυτό που πρότεινε ο κ. Βαρουφάκης αλλά ούτε με το πρόγραμμα του κ. Σόιμπλε για αποπομπή της Ελλάδας από το ευρώ. Ποιά είναι η άποψη σας για επιστροφή της Ελλάδας στο εθνικό της νόμισμα;

Δ.Π.: Είμαι εντελώς ενάντιος με την άποψη της επιστροφής στο εθνικό νόμισμα, επειδή επιπλέον υπάρχει και η εναλλακτική λύση του παράλληλου συστήματος οπότε δεν βλέπω τον λόγο για ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Αυτό θα μπορούσε να γίνει μόνο εάν εξαντλούσαμε όλες τις λύσεις που υπάρχουν και έχουν προταθεί από πολλούς και εφόσον ήμασταν αναγκασμένοι. Τότε μόνο η επιστροφή στη δραχμή θα ήταν μία ύστατη λύση, η οποία όμως θα ήταν καταστροφική, τουλάχιστον για μία χρονική περίοδο που μπορεί να διαρκούσε 2, 3 ή και 4 χρόνια.

Π.Β.: Λαμβάνουμε επίσης υπόψιν και την γεωστρατηγική ανατροπή μέσα στο χρονικό πλαίσιο των 2, 3 ή 4 χρόνων αυτής της προσαρμογής όπως και το αίσθημα μιας ήδη υπάρχουσας κοινωνικής αδικίας αφού οι καταθέτες εδώ θα νιώσουν ότι τιμωρούνται ενώ όσοι μετέφεραν τα χρήματα τους στο εξωτερικό μπορεί να έχουν μία απόδοση της τάξεως του 50-60%, καθώς επίσης θα μειωθεί και η ακίνητη περιουσία με την υποτίμηση της δραχμής.

Δ.Π.: Οι επιπτώσεις, όπως πολύ σωστά λέτε δεν θα είναι μόνο οικονομικές αλλά και κοινωνικές, τις οποίες δεν νομίζω ότι το κράτος είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει.

Π.Β.: Αυτό που υποστήριξαν μερικοί, ότι θα μπορούσε κάποιος σχετικά εύκολα να πάρει 20 δις σε τυπωμένα νομίσματα που υπάρχουν εδώ στην Ελλάδα σας ακούγεται ρεαλιστικό;

Δ.Π.: Αυτό νομίζω ότι είναι μία ανοησία διότι αυτά τα τυπωμένα νομίσματα εάν υπάρχουν στην πραγματικότητα, αν και προσωπικά δεν πιστεύω ότι υπάρχουν, μπορεί να ανακληθούν...

Π.Β.: Συνοψίζοντας θα λέγατε ότι διατηρείτε μία ελπίδα ότι παράλληλα με το ευρώ θα μπορούσαμε να βρούμε μία επιπλέον ρευστότητα για ένα προσωρινό χρονικό διάστημα και με έναν συμπεφωνημένο τρόπο με την Ε.Κ.Τ και την Τράπεζα της Ελλάδας το οποίο θα απελευθερώσει τη ρευστότητα του κράτους με σκοπό τα αναπτυξιακά μέτρα χωρίς όμως να έχουν πρόβλημα οι εταίροι;

Δ.Π.: Η ελπίδα μου είναι ότι δεν θα χρειαστεί ούτε αυτό να γίνει αλλά ότι θα έχουμε τα ευρωπαϊκά κονδύλια του αναπτυξιακού χαρακτήρα που θα μας οδηγήσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Π.Β.: Πιστεύετε ότι μπορεί να λειτουργήσει αυτό που λέει ο κ. Σόιμπλε, να επιστρέψουν τα χρήματα στις τράπεζες, να αυξηθεί η εμπιστοσύνη με τις αγορές ή να γίνει εν τέλει ένα θαύμα και να έχουμε μία αναπτυξιακή ώθηση;

Δ.Π.: Ίσως τελικά αυτό να μην είναι τόσο μεγάλο θαύμα γιατί όπως έχουμε ακούσει έχουν ήδη αρχίσει να επιστρέφουν οι καταθέσεις στις τράπεζες. Μας έχουν ήδη δηλώσει ότι μεταξύ Ιουνίου και Ιουλίου έχει επιστρέψει στη χώρα τουλάχιστον 1 δις ευρώ και αυτό είναι ένας πολύ καλός οιωνός.

Π.Β.: Επειδή ακριβώς έχει συμπιεστεί πολύ προς τα κάτω η ελληνική κοινωνία, όπως ακριβώς όταν συμπιέζεις ένα ελατήριο μετά όταν αυτό απελευθερώνεται και νιώθει λιγότερη αβεβαιότητα τινάζεται κι έτσι μπορεί να έχουμε αυτό το θαύμα το οποίο τελικά μπορεί να μην είναι και θαύμα και να μην χρειαστούν αναπτυξιακά μέτρα;

Δ.Π.: Εάν υπάρξει συμφωνία παρόλο τον υφεσιακό της χαρακτήρα θα έχουμε την βεβαιότητα που δεν την είχαμε μέχρι τώρα.

Π.Β.: Εν κατακλείδι θα ήθελα να πούμε και για το Levy Institute του Bard College της Ν. Υόρκης του οποίου εσείς προεδρεύετε. Είναι ένα από τα σημαντικότερα ινστιτούτα παγκοσμίως και μέχρι το 1996 Πρόεδρος του ήταν ο γνωστός οικονομολόγος Hyman Minsky. Μπορείτε να μας πείτε δύο λόγια;

Δ.Π.: Ο Hyman Minsky είναι γνωστός για τη θεωρία της ενδογενούς αστάθειας του καπιταλιστικού συστήματος, κατά την οποία μπορεί να δημιουργηθούν μεγάλα επακόλουθα στην πραγματική οικονομία και θεωρούσε ότι η παρέμβαση του κράτους είναι αναγκαία. Μάλιστα όπως το είχε διατυπώσει ο ίδιος τότε πίστευε ότι πρέπει να έχουμε μεγάλο κράτος (big government) και μεγάλη Τράπεζα (Κεντρική Τράπεζα). Και όπως έχουμε δει και στην τελευταία Παγκόσμια Κρίση η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των Η.Π.Α μπόρεσε με διάφορους μηχανισμούς να δώσει έως 39 τρις δολάρια για να σταθεροποιήσει όχι μόνο το αμερικανικό χρηματοπιστωτικό σύστημα αλλά και το παγκόσμιο σύστημα. Επίσης πρέπει να ξέρετε ότι η Ομοσπονδιακή Τράπεζα της Αμερικής βοήθησε την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (Ε.Κ.Τ.) να αντισταθμίσει και να εξισορροπήσει τις πιέσεις που είχε.

Π.Β.: Επίσης ο Hyman Minsky έχει γράψει και την "Απασχόληση για τα μαζικά προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας", ένα ακόμα χρήσιμο εργαλείο για την Ελλάδα.

Δ.Π.: Ακριβώς. Επίσης τον "Εργοδότη της ύστατης καταφυγής" στο οποίο εξηγεί ότι η παρέμβαση του κράτους πρέπει να μπορεί να δημιουργήσει μια εγγυημένη απασχόληση για αυτούς οι οποίοι βρέθηκαν άνεργοι μέχρις ότου πάρει μπρος ο ιδιωτικός τομέας και η οικονομία.

Π.Β.: Οι παλιές καλές αρχές του Κευνσιανισμού με μία "μετακευνσιανική" ματιά.
Κ. Παπαδημητρίου θέλω να σας ευχαριστήσω θερμά. Νομίζω ότι δώσαμε τροφή για σκέψη για τις διακοπές.

Δ.Π.: Κι εγώ σας ευχαριστώ για την πρόσκληση και για τη συζήτηση που είχα μαζί σας.

* Η συνέντευξη έγινε στην εκπομπή "Ασκώ τα Δικαιώματα μου, στην Ευρώπη του Αύριο" (ΕΡΤ) στις 7/8/2015