Παρασκευή, 12 Απρίλιος 2024

Η διαδρομή του χρήματος

Υποβλήθηκε, λοιπόν, στα πλαίσια της προσγείωσής μας στην πραγματικότητα του Προσφυγικού, Πρόγραμμα ενίσχυσης/στήριξης προς τις Βρυξέλλες. Αρχικά ακούστηκε κόστος 450 εκατομμυρίων ευρώ, τελικά (;) μάλλον για 500 εκατομμύρια θα προχωρήσει έγκριση για την τωρινή φάση αναγκών της Ελλάδας μπροστά στο ανερχόμενο ρεύμα - αν και σε Αμερικανικές πηγές αναφέρονται 700 εκατ. ευρώ, και ήδη ακούγεται Ελληνική διεκδίκηση για ένα δις ευρώ.
Αυτά, όμως, δεν αποτελούν αληθινά το κέντρο του ζητήματος. Ποιο είναι; Ήδη υπήρξε ένα πρώτο ζήτημα, με μουρμουρητά για το ίδιο το ύψος των διεκδικούμενων κονδυλίων. Ακολούθησε - όσο κι αν δεν "ανέβηκε" στην δημόσια συζήτηση - η αμφισβήτηση των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν π.χ. στην πρώτη φάση απόκτησης των κοντέηνερ/οικίσκων για τα πρώτα hotspots και κέντρα φιλοξενίας (Για όποιον το ξέχασε: αφού καθυστέρησε επί βδομάδες, υπήρξε δημόσια προκήρυξη για την προμήθεια υποδομής, που διήρκεσε... κάποιες ώρες. Α, ναι, και η κατανομή έγινε σε 4 εταιρείες για 770 από τα 1.150 κοντέηνερ που προκηρύχθηκαν και έβγαλε τιμή μονάδας κάπου στις 10.000 ευρώ το κομμάτι - ήδη δε έχουμε επαναπροκήρυξη. Η Intrakat "πήρε" λίγο λιγότερα από τα, 50%, δηλαδή 360 κοντέηνερ, οι Glassort και Ευρωεμπορική άλλα τόσα (αλλά.... δια 2), η ΝΕΟΚΑΤ 50 κοντέηνερ. Όμως και για κάποιους διαγωνισμούς σίτισης υπήρξε μουρμουρητό, μέχρι και σε σημείο ακύρωσής τους).
Δείτε όμως την δυσάρεστη συνέχεια όλων αυτών. Τώρα, τώρα που πλησιάζει η ώρα που θα "τρέξει" η ουσία του Προγράμματος για τους πρόσφυγες, οι αρχές των Βρυξελλών προσπαθούν να οδηγήσουν τους σχετικούς πόρους όσο γίνεται πιο μακριά από τις επίσημες Ελληνικές κρατικές δομές. Όσο γίνεται στην Ύπατη Αρμοστεία/HCfR , και αυτοί θα την βρουν την διαδικασία... Αλλά και από κει και πέρα, όσο γίνεται θα επιχειρηθεί να χειριστούν τα κονδύλια οι "πιστοποιημένες" ΜΚΟ - εδώ, πολύτιμη η δουλειά που είχε γίνει, με Νορβηγική χρηματοδότηση, από το Ίδρυμα Μποδοσάκη - ή ακόμη και οι πιο παραδοσιακοί φορείς, μέχρι και η Εκκλησία. (Με την οποία, μάλιστα έχουν γίνει ήδη και επαφές προετοιμασίας . Όμως οι ίδιοι οι κύκλοι της Εκκλησίας σαν να διστάζουν, γνωρίζοντας το κλίμα εδώ).
Ας κάνουμε όμως, τώρα, ένα άλμα. Προς εντελώς άλλη κατεύθυνση. Εκείνη των "υπηρεσιών" που παρέχονται στους πρόσφυγες. Ήδη, επί μήνες όσο ξεκινούσε από τα τουρκικά παράλια το προσφυγικό/μεταναστευτικό ανθρώπινο κύμα που με τους σκυλοπνίχτες κατευθυνόταν στα Ελληνικά νησιά, γινόταν σ' εμάς λόγος για "δουλέμπορους". Τώρα βέβαια, που το κύμα του Αιγαίου έγινε ανθρώπινο ποτάμι το οποίο ξεχύνεται ανά την Ελλάδα, άρχισε να γίνεται αντιληπτό ότι χρειάζεται λίγο μεγαλύτερη προσοχή στις διατυπώσεις. Γιατί; Διότι, ασφαλώς, υπάρχει μια διάσταση μαφιακών κυκλωμάτων - εγκληματικής οργάνωσης που φυτρώνει στην Τουρκία (και χρειάστηκε να μιλήσει π.χ. στο Φόρουμ των Δελφών ο τέως Καγκελάριος της Αυστρίας Σύσσελ καυστικά για το πόσο το πλήθος των σκαφών που φεύγουν κάθε μέρα από Τουρκία αποκλείει να μην υπάρχει γνώση αλλά και κάτι παραπάνω - ανοχή συν - από τις τουρκικές αρχές!) αλλά είναι αυτοτύλφωση να θεωρούμε ότι δεν υπάρχουν "άκριες" των κυκλωμάτων και στην δική μας πλευρά. Αυτήν την διάσταση, την εγκληματική δηλαδή, ήδη την διερευνούν διεθνείς φορείς. πώς; Με βάση την αρχή follow the money, βρες την διαδρομή του χρήματος. Πρόκειται, δε, για μπίζνα δισεκατομμυρίων...
Σε χαμηλότερο επίπεδο απ' αυτό, βρίσκει κανείς τους "απλούς" facilitators, εκείνους δηλαδή που δίνουν με το αζημίωτο στους πρόσφυγες και μετανάστες εκείνο που ζητούν. Τούρκοι που φιλοξενούν και προμηθεύουν στα παράλια, δικοί μας πουλμανατζήδες και "πράκτορες της Πλατείας Βικτωρίας" ανήκουν εδώ. Με τι τιμές; [Ένα ανέκδοτο: όταν στην Σουηδία - ναι! στην Σουηδία - είχαν εγκλωβισθεί χιλιάδες τουρίστες γιατί τα αεροπλάνα δεν πετούσαν μετά την έκρηξη του ηφαιστείου Eyjafjallajokull στην Ισλανδία "οι τιμές ενοικίασης αυτοκινήτων προκειμένου να πάει κανείς Νότια (Γερμανία ή Ιταλία) διπλασιάστηκαν, ύστερα τριπλασιάστηκα, ύστερα.... Στην Σουηδία, ΟΚ;].
Και στο κάτω κάτω επίπεδο, έχουμε τα σάντουιτς και τα μπουκάλια νερού στην τιμή των 4 ή 5 ευρώ ή των 2 ευρώ αντίστοιχα. Η πάλι την φόρτιση των κινητών στα νησιά. Αντίστοιχα αυξημένη η τιμή για το φιξάκι στην Βικτώρια και (μην κλείνεις τα μάτια , φίλε αναγνώστη) η συμπίεση της τιμής κάτω από τα 20 ευρώ για το αγορασμένο σεξ.

Δημοσιεύτηκε στην Ναυτεμπορική στις 3/3/2016.

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση