e-library
Εβδομαδιαία Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη Ιδεών
|
Η Ένωση Πολιτών για την Παρέμβαση σας εύχεται Καλές Διακοπές!
|
Το εβδομαδιαίο ενημερωτικό δελτίο e-library αναρτάται στη σελίδα της Ένωσης Πολιτών για την ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ στο facebook. Μπορείτε εδώ να κάνετε like ώστε να βλέπετε τις τρέχουσες ενημερώσεις και να το πείτε στους φίλους σας.
|
«Athens Calling» (Η Αθήνα Καλεί)
Η εκπομπή «Athens Calling» με τον Περικλή Βασιλόπουλο, μεταδίδεται κάθε Κυριακή 10-12 το βράδυ. Συνεχίζει σταθερά τον Διάλογο στα μεγάλα θέματα της Κοινωνικής Ευθύνης: Υγεία, Περιβάλλον/Κλιματική Κρίση, Ψηφιακός Πολίτης, Νεοφυείς Επιχειρήσεις με κοινωνικό σκοπό, Ευεξία και Ποιότητα Ζωής. Μια εκπομπή για δυναμικούς και ενεργούς πολίτες όλων των φύλων που ξαγρυπνούν σκεπτόμενοι με τη συνοδεία καλής μουσικής στο τέλος της εβδομάδας, λίγο ΠΡΙΝ το ΜΕΤΑ. Την Παρασκευή 4 Αυγούστου 2023,10-12 το βράδυ (Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8) καλεσμένες στην εκπομπή ήταν: • Η Μαργαρίτα Γερούκη, Διδάκτωρ Παιδαγωγικής, μέλος του Global Sexual Health Education, μιλά για την Συμπεριληπτική Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση στο Ελληνικό Σχολείο και από την Λάρισα η Θάλεια Μπαρλαγιάννη, Εκπαιδευτικός, Υπ. Διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, μιλά για τον ρόλο των ΜΜΕ στην σεξουαλικότητα των Ατόμων του Φάσματος Αυτισμού. • Η Έφη Εμμανουηλίδη, Εικαστικός, μιλά για το project και την έκθεση I AM A VULVA (δεκάδες χειροποίητα κεραμικά αιδοία, βίντεο, συζητήσεις, μουσική) που ανέπτυξε με την καλλιτεχνική κολλεκτίβα Planet Sisterhood με στόχο την ανατροπή, διαμέσου της τέχνης, του ταμπού συγκάλυψης του Αιδοίου. • Ο Γιώργος Ασωνίτης, Διδάκτωρ Διεθνών Σχέσεων, μιλά για το Δικαστήριο της Χάγης και την κοινή γνώμη σε Ελλάδα-Τουρκία.
Ακούστε εδώ το ηχητικό αρχείο/podcast της εκπομπής "Athens Calling" (4/8) και δείτε εδώ και εδώ τη live μετάδοση της εκπομπής.
|
«Ασκώ τα δικαιώματά μου, τηρώ τις υποχρεώσεις μου, στην Ευρώπη του αύριο»
Κάθε Σάββατο, από τις 16:00 έως τις 17:00, ακούστε στο Πρώτο Πρόγραμμα την εκπομπή του Περικλή Βασιλόπουλου «Ασκώ τα δικαιώματά μου, τηρώ τις υποχρεώσεις μου, στην Ευρώπη του αύριο», με φιλοξενούμενο τον δημοσιογράφο Αντώνη Παπαγιαννίδη. Το Σάββατο 5 Αυγούστου 2023, 4-5 μ.μ. (Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8) καλεσμένοι ήταν: • Η Άννα Πλεύρη, επίκ. Καθηγήτρια Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, που μιλά για τα άρθρα 967 και 282 του Αστικού Κώδικα που αφορούν την αυτοδύναμη ικανοποίηση της αξίωσης πρόσβασης των πολιτών στα Δημόσια κοινόχρηστα αγαθά (αιγιαλοί, λίμνες, ποτάμια, δρόμοι). • Η Μυρτώ Ξανθοπούλου, Σύμβουλος Εθελοντισμού, μιλά για την σημασία ανάπτυξης του κινήματος διεκδίκησης ελεύθερης πρόσβασης στις παραλίες (το λεγόμενο «κίνημα της πετσέτας»), τον ρόλο της Κοινωνίας Πολιτών στις σύγχρονες κοινωνίες και τον προσδοκώμενο ρόλο του Κράτους. • Ο Ηλίας Τζηρίτης, εκπρόσωπος της WWF Ελλάς εξηγεί την ανάγκη ανάπτυξης του Εθελοντισμού για την Δασοπυρόσβεση και την προστασία των Δασών.
Ακούστε εδώ το ηχητικό αρχείο/podcast της εκπομπής "Ασκώ τα δικαιώματά μου" (5/8) και δείτε εδώ τη live μετάδοση της εκπομπής.
|
Αναρτήσεις επικαιρότητας
Γρηγόρης Φαρμάκης: Ακτιβισμός πολιτών
Ας προχωρήσει το κίνημα των πολιτών για τις παραλίες κι ας καταφέρει να κάνει τη διαφορά έστω και μόνο σ'αυτό το πρόβλημα. Γιατί αυτό θα δώσει το σήμα και για άλλα προβλήματα: στο κράτος ότι πρέπει να κάνει τη δουλειά του, στους καταφερτζήδες ότι δεν μπορούν να κερδίζουν ανενόχλητοι εις βάρος των συμπολιτών τους, στους διαπλεκόμενους αρμόδιους ότι θα έρθει η ώρα που εκτεθούν. Αυτό θα είναι ήδη μεγάλο κέρδος και σε σχέση με όλες τις άλλες καταστάσεις ανομίας που ταλαιπωρούν αυτή τη χώρα. Πέρα από την συνειδητοποίηση που καλλιεργήθηκε στην κοινωνία, η οποία γι'αυτό στήριξε τον ακτιβισμό των εθελοντών με ενθουσιασμό. Δεν πειράζει, δεν μπορεί μια πρωτοβουλία της κοινωνίας των πολιτών να λύσει όλα τα προβλήματα, αλλά και ούτε οφείλει... Να θυμίσω μόνο ότι ο Ομπάμα, όταν αποφάσισε να ασχοληθεί σοβαρά με την πολιτική, έπιασε δουλειά ως community organiser σε οργανώσεις πολιτών. Έτσι έμαθε. Βλέπετε, σε άλλα κράτη όχι μόνο δεν έχουν τον θλιβερό επαρχιωτισμό να βλέπουν τον ακτιβισμό των τοπικών κοινωνιών ως «μπολσεβικισμό», αλλά το θεωρούν και πολύ σοβαρή δουλειά. Δείτε εδώ την ανάρτηση (fb, 6/8).
Έλενα Μηλιώτη: Ο Τάσος Τέλλογλου για την Πάρο και τις ελεύθερες παραλίες
Διαβαστε το καταπληκτικό κείμενο του Τάσου Τέλλογλου που δημοσιεύεται στο Inside Story. Με παριανή καταγωγή ο ίδιος, εχει γράψει ενα συγκλονιστικό κείμενο πραγματικά. Ειναι πραγματικά συγκινητικός ο τρόπος και το ήθος με τον οποίο δίνουν τον αγώνα τους οι παριανοί πολίτες. Και φανερώνει πραγματικό σπαραγμό και αγάπη για το νησί τους. "Λίγο πριν την πρώτη κινητοποίηση της Κίνησης Πολιτών Πάρου για Ελεύθερες Παραλίες στις 23 Ιουλίου στην παραλία Μικρή Σάντα Μαρία, η δημοτική επιχείρηση του νερού, κοντά στην οποία καλλιεργούσε το χωράφι του ο Αποστολόπουλος, κάλεσε τους κατοίκους του νησιού να καταναλώνουν λιγότερο νερό. «Επειδή και φέτος παρατηρείται συνεχώς αυξανόμενη κατανάλωση νερού, σε συνδυασμό και με τις περιορισμένες βροχοπτώσεις και τα μειωμένα αποθέματα, παρακαλούμε να περιορίσετε την άσκοπη χρήση νερού του δικτύου ύδρευσης, με στόχο να αποφευχθούν φαινόμενα ανεπάρκειας πόσιμου νερού και διακοπές υδροδότησης. Ειδικότερα, συστήνεται αυστηρά να αποφεύγεται κάθε είδους μη απαραίτητη κατανάλωση, όπως άρδευση κήπων και περιβάλλοντος χώρου, κατάβρεγμα οδών, πλύσιμο αυλών και οχημάτων κτλ, για να μειωθεί η πιθανότητα να εμφανιστούν προβλήματα λειψυδρίας τις επόμενες εβδομάδες του καλοκαιριού". Δείτε εδώ την ανάρτηση (fb, 7/8).
*Ο Γιώργος Λιάλιος για την Νάξο και τις παραλίες-ομπρελοκαθίσματα
Ο Γιώργος Λιάλιος ειναι απο τους δημοσιογράφους που τιμούν το λειτούργημα και την αποστολή του: τον δημόσιο έλεγχο και τον έλεγχο της εξουσίας. Εξαντλητικό και ακριβές ρεπορτάζ με συνέπεια, για τα ζητήματα περιβάλλοντος και πολεοδομίας. Η κοινωνία των πολιτών του οφείλει. Η δουλειά του και ο τρόπος που την ασκεί κοσμούν και τιμούν και το Μέσο που τον εργοδοτεί. "Στις Κυκλάδες υπάρχει αντίδραση της πολιτείας για τις παρανομίες στις παραλίες, γιατί όμως δεν υπάρχει αντίστοιχη για τη Ρόδο; Το ερώτημα αυτό θέτει το «Δίκτυο Ομπρέλα», μια κίνηση πολιτών που δημιουργήθηκε φέτος στο νησί με σκοπό την προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των ακτών και την αντιμετώπιση της άγριας αυθαιρεσίας. «Παρά τις μεγάλες και έντονες αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο, αλλά και την ανάδειξη του προβλήματος επανειλημμένως από ΜΜΕ πανελλαδικής εμβέλειας, η λειτουργία των παράνομων επιχειρήσεων συνεχίζεται, χωρίς κάποια ουσιαστική επίπτωση σε αυτές από οποιαδήποτε Αρχή», σημειώνει το Δίκτυο σε χθεσινή ανακοίνωσή του, αναφέροντας ως χαρακτηριστικά παραδείγματα τα παράνομα beach bar στο λιμανάκι του Αγίου Παύλου, τον Μικρό Γιαλό στη Λίνδο, καθώς και την παραλία της Αγίας Αγάθης». Δείτε επίσης εδώ την ανάρτηση της Έλενας Μηλιώτη (fb, 5/8).
Χρύσα Κακατσάκη: H ακύρωση της δεξίωσης για την γιορτή της αποκατάστασης της δημοκρατίας
"Πολύ σωστά δεν πραγματοποιήθηκε φετος η καθιερωμένη δεξίωση για την αποκατάσταση της δημοκρατίας εν μέσω πυρκαγιών. Κι όμως θα ήθελα μια γιορτή όχι με στρας και τουαλέτες, αλλά σαν μαχαίρι που κόβει την αυγουστιάτικη πλήξη στα δυο. Κάτι σαν αρχέγονη τελετή που όλα τα κακά σκορπά. Κάτι σαν πάρτι στη Βουλιαγμένη αλλά όχι με εκείνο τον διονυσιασμό του Λουκιανού, αλλά με το ανόθευτο κέφι των λαϊκών πανηγυριών. Γιατί δεν μπορεί ..κάπου υπάρχει μια άλλη Ελλάδα που κρύβεται ή την κρύβουν. Φτιάχνω λίστα και μοιράζω αρμοδιότητες. Στη μουσική, το Πολυφωνικό Καραβάνι που χρόνια τώρα γεφυρώνει, με νότες ηπειρώτικες, περιοχές και χώρες. Στις αποσκευές του οι διεθνείς περγαμηνές από την ΟΥΝΕΣΚΟ για την προστασία της άυλης πνευματικής κληρονομιάς... Μια αιωνιότητα και μια μέρα. Τόσο κράτησε η γιορτή, τόσο κρατά η καλοσύνη, ο αγώνας, τίποτα δεν πάει χαμένο. Δείτε εδώ την ανάρτηση (fb, 5/8).
|
Γιάννης Σουλιώτης: Βαρύ κατηγορητήριο: Ευρωπαϊκό πόρισμα για τη σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ
Η προφητική αναφορά επιβεβαιώθηκε τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου. Ελλείψει ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας και εξαιτίας ανθρωπίνων λαθών το τρένο Intercity που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία, στην περιοχή των Τεμπών. Το αποτέλεσμα ήταν 57 άτομα να χάσουν τη ζωή τους στη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία της χώρας. Η σύμβαση ανάμεσα στην ΕΡΓΟΣΕ και την κοινοπραξία των εταιρειών ΤΟΜΗ – Alstom υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2014. Είχε προϋπολογισμό 41 εκατ. ευρώ και προθεσμία υλοποίησης δύο ετών. Προέβλεπε την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνα. Επτά χρόνια αργότερα και ενώ έχουν μεσολαβήσει 8 παρατάσεις και η υπογραφή μιας συμπληρωματικής σύμβασης, η ολοκλήρωση του έργου παραμένει σε εκκρεμότητα. «Ο ... με μισθό 1.600 ευρώ και χωρίς άλλη εργασία πέραν της ΕΡΓΟΣΕ διαθέτει τριώροφο σπίτι στην Κηφισιά, δύο σκάφη, εξοχικό. Ο ... διαθέτει οκταώροφο στον Πειραιά, αγόρασε σπίτι στο Π. Ψυχικό και σκάφος...». Οι 26 ύποπτοι, εκ των οποίων 17 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και οι υπόλοιποι υπάλληλοι της κοινοπραξίας, έχουν κληθεί να παράσχουν έγγραφες εξηγήσεις στους Ευρωπαίους εισαγγελείς την 1η Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο της εν εξελίξει προκαταρκτικής εξέτασης. Εκτιμάται πάντως ότι αρκετοί απ' αυτούς θα ζητήσουν νέα διορία. Δείτε εδώ το άρθρο ("Καθημερινή", 7/8).
|
Γιώργος Ασωνίτης: Η Κοινή Γνώμη για τα εθνικά μας ζητήματα – με αφορμή την θέση για προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης
Κοινή γνώμη είναι η ιδέα που σιωπηρά αποδέχονται ή εκφράζουν κατά πλειοψηφία τα μέλη μιας κοινότητας- τοπικής, εθνικής, διεθνούς- για θέματα κοινού ενδιαφέροντος. Η ορθή και πλήρης ενημέρωση είναι επομένως σημαντικό στοιχείο στην διαμόρφωση ή καλύτερα στην καλλιέργεια της κοινής γνώμης. Όταν ο πολίτης έχει κριτική ικανότητα και δύναμη τότε η συμβολή του στην δημοκρατία είναι πολύ σημαντική. Η αξιολόγηση των πηγών ενημέρωσης είναι εκ των ουκ άνευ στην όλη διαδικασία... Φαίνεται να παγιώνεται η θέση της χώρας μας ότι για την επίλυση της διαφοράς που αφορά την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας ενδεδειγμένη λύση αποτελεί η προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης (ΔΔΧ). Είναι ενημερωμένη η κοινή γνώμη για τις συνέπειες που θα είχε στις Ελληνικές θέσεις μια τέτοια εξέλιξη; Μια από κοινού προσφυγή στο ΔΔΧ μπορεί να γίνει μόνο αν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας για την οριοθέτηση των θαλασσίων αυτών ζωνών δεν καταλήξουν σε αποτέλεσμα, συνθήκη, που με την κατάσταση που επικρατεί στις σχέσεις των δύο χωρών και τις εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις τους, θεωρείται μάλλον αδύνατη. Δείτε εδώ το άρθρο (athenian-herald.com, 16/7).
|
Φανή Σπυριδάκη: Οιδίπους επί Κολωνώ του Γιώργου Σκεύα ή «Ο καθένας κουβαλά όση αλήθεια αντέχει»
Έχουμε ένα θέμα με το μάτι γιατί κανένα άλλο όργανο δεν ταυτίζεται περισσότερο με το εργαλείο της αλήθειας. Εμπιστευόμαστε βασικά αυτό που βλέπουμε. Κι ας είναι ο άνθρωπος ανατομικά κατασκευασμένος και «καταραμένος» αυτό που δεν βλέπει να είναι πάντα μεγαλύτερο από αυτό που βλέπει. (Πράγματι αν στο άκρο της περιφερειακής όρασης αναπτύξετε δυο ευθείες θα δείτε πως η ακτίνα του ορατού είναι κατά πολύ μικρότερη από την ακτίνα αυτού που δε βλέπουμε μέχρι το πίσω μέρος του κεφαλιού μας.) Η διαπίστωση αυτή είναι συν τοις άλλοις κι η αφετηρία του αρχαίου δραματικού στοχασμού. Ενός στοχασμού που θριαμβεύει στον Σοφοκλή και δη, στο μύθο του Οιδίποδα... Η «αλήθεια» που γνώριζε κι έβλεπε ο Οιδίπους ήταν ότι ήταν παιδί της Πόλυβου και της Μερόπης, βασιλέων της Κορίνθου. Η δεύτερη «αλήθεια» ήταν ο χρησμός που έλαβε από την Πυθία ότι μια μέρα θα σκοτώσει τον πατέρα του και θα παντρευτεί τη μάνα του με την οποία θα κάνει και παιδιά... Η σύγχρονη ψυχοθεραπεία δεν είναι τίποτα παραπάνω από τη διαδικασία να καθοδηγεί ανθρώπους ν' αναγνωρίσουν και ν' αντέξουν την αλήθεια και τις «αλήθειες» και να εξελίσσονται σαν «καθαρή θάλασσα που χωρά όλα τα βρώμικα ποτάμια μέσα της, χωρίς να μολύνεται». Δείτε εδώ το κείμενο (fb, 6/8).
|
Ειρήνη Περπερίδου: Φαινόμενο catcalling
Το catcalling αποτελεί μια εκτεταμένη μορφή έμφυλης διάκρισης. Το φαινόμενο αποδίδεται στην ελληνική γλώσσα ως σεξουαλική παρενόχληση που λαμβάνει χώρα στο δρόμο ή σε δημόσιο χώρο (street harassment). Η παρενόχληση αυτού του είδους αναφέρεται κυρίως σε ακατάλληλα και κακοποιητικά σχόλια άγνωστων ανδρών, αναφορικά με το σώμα, τη σεξουαλικότητα ή εν γένει με την εμφάνιση των κοριτσιών και των γυναικών. Η αντικειμενοποίηση της γυναικείας προσωπικότητας, ως μέσο επιτέλεσης κάποιου πατριαρχικού σκοπού, υποδηλώνει μεταξύ άλλων την κοινωνική λειτουργία (performance) της γλώσσας, η οποία κατασκευάζοντας νοήματα, αντανακλά τις βαθειά εμπεδωμένες κοινωνικές πεποιθήσεις... Επιλέγω να περιγράφω την ενέργεια αυτή ως μια μορφή πατριαρχικής εξουσίας, διότι αποτελεί μια φυσικοποιημένη πράξη που αν και αντιβαίνει στο σεβασμό της προσωπικότητας του ανθρώπου και στην ακώλυτη άσκηση της ελεύθερης βούλησης, παρ' όλα ταύτα συμβαίνει κατά κόρον στην ελληνική κοινωνία. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η επιλογή της νομοθέτριας/του νομοθέτη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία να ρυθμίσουν σε ειδική ποινική διάταξη τις κυρωτικές συνέπειες της παράνομης αυτής πράξης. Δείτε εδώ το άρθρο (parallaximag.gr, 23/7).
|
|