Όπως υπάρχουν οι γνωστοί άγνωστοι και οι άγνωστοι άγνωστοι - οι known unknowns που κανείς μπορεί να τους προϊδει και οι unknown unknowns που βρίσκονται εκτός πεδίου, κάτι σαν μαύροι κύκνοι/black swans - έτσι υπάρχουν και οι οργανωμένες συμπτώσεις, εκείνες που μεριμνά κανείς να προκύψουν, δίπλα στις γνήσιες συμπτώσεις, εκείνες που πραγματικά σου προκύπτουν απροειδοποίητα. Στην κατηγορία των οργανωμένων συμπτώσεων εντάσσονται τον τελευταίο καιρό αρκετά πράγματα στην ταλαιπωρημένη μας Ελληνική πραγματικότητα. Για παράδειγμα, η "σύμπτωση" του αυξημένου πρωτογενούς πλεονάσματος, με την ουσιαστική πλέον λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, με τις οργανωμένες κατασχέσεις κοκ. Αντίστοιχη η "σύμπτωση" τη άφιξης όλο και περισσότερων ειδοποιητηρίων πληρωμής του ΕΦΚΑ με ποσά χαμηλότερα απ' ό,τι προηγουμένως για πολλούς - αρκετά πολλούς - χαμηλών εισοδημάτων, με την υποχώρηση της διαμαρτυρίας/του άγχους για τον Νόμο Κατρούγκαλου/Αχτσιόγλου/Πετρόπουλου...
Όμως εδώ θα θέλαμε να μιλήσουμε για μιαν άλλη σύμπτωση. Πολύ πιο θετική. Που την συναντήσαμε στον Πειραιά , όπου το Ελληνικό Propeller Club με πρωτοβουλία του ακούραστου Γιώργου Ξηραδάκη, μαζί με το Ιταλικό Propeller και υπό την αιγίδα του International Propeller, είχαν οργανώσει ένα διήμερο Forum με θέμα "Λιμάνια, Ναυτιλία, Logistics και Οικονομική Ανάπτυξη". Εκ πρώτης όψεως, η διοργάνωση ηχούσε κάπως θεωρητική και "απομακρυσμένη" από την επικαιρότητα - άλλωστε την πρώτη ημέρα μεγάλο μέρος του Προγράμματος ήταν αφιερωμένο στην ναυτική εκπαίδευση, θέμα που (ακόμη) στην Ελλάδα μένει διακριτικά σε δεύτερο πλάνο, σε σχέση με τα άλλα φλέγοντα της ναυτιλίας.
Άμα όμως κοιτούσε λίγο πιο προσεκτικά την υπόθεση, θα 'βλεπε πρώτα-πρώτα ότι η πρώτη ημέρα του Forum ήταν στο ΚΝΩΣΣΟΣ της Minoan, Ελληνικής μεν σημαντικής ακτοπλοϊκής (Κρήτης και Αδριατικής) όμως κατά πλειοψηφία πλέον συμφερόντων Grimaldi - με τον οποίο, τώρα, υπάρχει αντιπαράθεση για τον έλεγχο της Hellenic Seaways με την Τράπεζα Πειραιώς (από την προηγούμενη διαδρομή Minoan-HS). Να δούμε , εδώ, μια προσπάθεια γεφύρωσης κα προσπεράσματος; Λεπτομέρεια: ένα από τα εμπλεκόμενα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα - της Νάπολης - ακούει στο όνομα Parthenope/Παρθενόπη! Άλλη Ελληνική διάσταση, κι αυτή.
Όμως η δεύτερη ημέρα, αφιερωμένη πιο στενά στα λιμάνια και την ναυτιλιακή κίνηση της Μεσογείου - με οδηγό την ρήση "Η ήρεμη θάλασσα ποτέ δεν έφτιαξε έμπειρους ναυτικούς", για να δείξει την περίοδο αναταραχής, δοκιμασίας και ευκαιριών που έχουμε μπροστά μας - έφερε την συζήτηση αυτή σε άμεση επαφή με τις ευκαιρίες που δημιουργεί ο βηματισμός του Κινεζικού "One belt, One road"/ του νέου Δρόμου του Μεταξιού. Εδώ, ήταν ενδιαφέρουσες οι προσεγγίσεις και του Αλεσσάντρο Πανάρο (του τραπεζικού ομίλου Intesa San Paolο) και του ημετέρου Τάσσου Βαμβακίδη (της Cosco/ΣΕΠ), όμως με γνήσιο καλωσόρισμα και διεξοδική τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα Λιμένων και Ναυτιλιακής Πολιτικής του ΥΠΕΝ Χρήστου Λαμπρίδη.
Πού η σύμπτωση, εδώ; Ότι μόλις πριν λίγες ημέρες είχε κλείσει η διαδρομή ΤΑΙΠΕΔ - που ανάδειξε πλειοδότη το κονσόρτσιουμ DIEP GmbH/Terminal Link SAS/Belterra Investments Ltd γερμανικών, γαλλικών και ρωσικών συμφερόντων (τα τελευταία: Ιβάν Σαββίδη) για το δεύτερο μεγάλο Ελληνικό λιμάνι, εκείνο της Θεσσαλονίκης. Καθώς λοιπόν, για να προχωρήσουμε λίγο παρακάτω, Ιταλοί - η Ferrovie dello Stato - απέκτησαν ήδη τον έλεγχο των Ελληνικών σιδηροδρόμων/της TRAINOΣΕ, προέκυπτε άμεση ευκαιρία ανάπτυξης δραστηριοτήτων logistics και συνδυασμένων μεταφορών. Ενδεχομένως και ελαφράς μεταποίησης στην Ελλάδα.
Οι παρευρισκόμενοι στο Forum Ιταλοί, ακριβώς από τον χώρο της διαχείρισης λιμανιών και των συνδεομένων με αυτή logistics προέρχονταν. Και οι συζητήσεις που πλέχθηκαν αφορούσαν ακριβώς τις παραμέτρους που φέρνουν την Μεσόγειο στο επίκεντρο των διεθνών ροών. τον συνδυασμό του traffic Άπω Ανατολής-Ευρώπης με εκείνο μέσων αποστάσεων (κυρίως: Μαύρης Θάλασσας-Ευρώπης) . την εξέταση "στο μικροσκόπιο" των προθέσεων του New Silk Road των Κινέζων. την επίπτωση του γιγαντισμού των πλοίων, αλλά και της βελτίωσης/ανοίγματος της Διώρυγας του Σουέζ (από δίπλα και τα φαραωνικά σχέδια για "νέο κανάλι" πλάι στον Βόσπορο) . την μεγάλη συζήτηση για την αναδιοργάνωση της λειτουργίας των λιμανιών - από ψηφιοποίηση μέχρι την (πάντα παρούσα!) διάσταση της συμμόρφωσης της γραφειοκρατίας.
Αυτή η συζήτηση - η δεύτερη μέρα του Forum ήταν στο εμβληματικό Μουσείο Liberty - έδειχνε να έχει ουσία και προοπτική. Διόλου τυχαία η κατακλείδα. Γ. Ξηραδάκη: "Υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα. Αλλά κοιτάξτε να κινηθείτε άμεσα, τώρα - μην περιμείνετε για αργότερα που τα κόστη θα ξεφύγουν!". (Μέχρι στο Μέγαρο Μαξίμου έφθασε ο απόηχος του Forum, αντιλαμβανόμαστε).
Ηθελημένη, λοιπόν, αν μη οργανωμένη, αυτή η σύμπτωση...
Δημοσιεύτηκε στην "Ναυτεμπορική" στις 27/4/2017.